fredag 3 maj 2013

Seglargodis

I Lomma har vi en välskött segelklubb, Lommabuktens Seglarklubb. 
Bara en bit bort bort från där jag bor, börjar segelbåtarna nu så sakta glida fram, nyligen sjösatta efter vinterns dvala under en presenning. 
Jag gick in på klubbens hemsida och Facebook. Läser att seglarskolan börjar den 16 juni. 
Jag som enbart sysslat med helt andra sjöslag i mitt liv, kanske skulle anmäla mig. Andra sidan så hade väl jollen gått till botten med man och allt, så det får vara. 
Men jag kände av sommarens ljumma vindar, och blev så glad att jag lånade bilderna av klubben och bjuder på lite seglargodis.
Jollesegling får mig nämligen att minnas. 
Under 1970-talet besökte jag en kompis som bodde i Bjärred. Han visade då stolt upp en nyinköpt jolle som stod i trädgården. Sonen 7 år skulle börja i seglarskolan. 
I dag är gossen en vuxen man och sjökapten på en av Finlandsfärjorna. Jag tänker ofta på denna fantastiska resa, från en liten jolle till att bossa över en av havets jättar. 
Av bara farten har gossen som är en vuxen man, även tagit lotsexamen för Stockholms skärgård samt den finska skärgården. 
Kompetent, heter det. 
Och alltsammans började med en liten jolle i Lommabukten. 
Trevlig seglar sommar.
 

1 kommentar:

LuffeLasse sa...

Hej Calle,

Tack för fin seglarblogg artikel.

Välkmmen ner till lbs så skall jag fixa lite segling till dig
I båt som är lämplig..

Med vänlig hälsning, lbs kansli.

Lars Jörnvi