tisdag 14 maj 2013

Gina Lollobrigidas auktion: Från miljoners dollar till 30 kronor

För några år sedan tyckte mina godhjärtade grannar, att Gubben Rockbäck måste ut och luftas. Sagt och gjort. Det bar av mot Österlen. 
Utanför Brantevik i en köplada fann jag kvinnan i mitt liv, Gina Lollobrigida. Bara namnet får en att snubbla på tangenterna. 
Gina Lollobrigida en gång i tiden en filmstjärna med spets som fick manfolket att förtäras av längtan, men nu förpackad till tuggummi. Tjugotvå bitar Gina, att tugga på. 
Det blev ett paket Gina Lollobrigida för en tjuga, eller så. Tillverkat av sockerbageriet, men egendomligt nog, en sockerfri Gina som var så himla söt för 50 år sedan.
 När jag kom hem skrev jag ett blogginlägg med rubriken: 
”Jag har tuggat på Gina Lollobrigida”. 
Jag skrockade förtjust över min egen lustighet. 100-tals besökare läste och skrockade med.
 Kanske jag också gjort ett klipp på den sköna? 
Inte alls omöjligt, att någon gammal älskare till Gina, skulle höra av sig och betala klöver för att få tugga på bruttan. 
Man är väl affärsman. 
Då slår bomben ner. 
Auktionshuset Christie´s i Geneve säljer ut Ginas diamanter och pärlor för miljoners miljoner. En klenod är pärlörhängena som kan gå för upp emot 1 miljon dollar. 
I det massivt glittrande utbudet, kan jag inte finna något tuggummipaket. 
Däremot såldes ett paket Gina på Tradera för 30 kronor, plus frakt på 12 kronor. 
Jag har 19 Gina-Lollobrigida-bitar kvar i mitt paket. 
Någon som är sugen på att köpa dom? 
Ni får tugga själv.

Inga kommentarer: