onsdag 8 maj 2013

Björn Borg gör come back-som staty i Bjärred!

Jomenvisst, är det tenniskungen Björn Borg som slagit rot i bokskogen. 
Han står och blickar ut mot tennisanläggningen som drivs av Lomma- Bjärreds Tennisklubb. 
Här har det arrangerats bland annat, 3 Davis Cup-matcher, Kings Cup-match samt Europa-cup för damer. 
Men visst blir man förvånad, när en superkändis, plötsligt står där framför en i den skirande grönskan. Dessutom tillverkat av bokens stam på plats. I ett enda stycke. 
Det enda som finns kvar av trädet är stubben. Och Björn Borg. Skapad i påskas med hjälp av en motorsåg!? 
Det är faktiskt dö fräckt. 
Om man nu får uttrycka sig så vanvördigt om en gubbe på en stubbe.
Mannen bakom det unika verket är motorsågskonstnären Daniel Andersson. 
Det är han på den lilla bilden här intill, sittande på toppen av ett annat kapat träd. 
”Det tog mig ca 20 timmar. Två hela rejäla arbetsdagar. Jag fick använda mig av en hel del olika storlekar på motorsågarna. Till slut putsade jag av Björn Borg med en vinkelslip. Han blir mer levande då”, berättar Daniel Andersson för mig. 
En gång i veckan måste världens bästa tennisspelar på sin tid, oljas in. I alla fall under sitt första år som staty. Annars blir Björn Borg, enligt Daniel, mörk och tradig. 
Livslängden är ca 20 år, om statyn sköts som den ska. 
Det ringer varningsklockor. 
Det är väldigt skräpigt runt Björn Borg. 
Städa. 
Någon?

Inga kommentarer: