tisdag 29 januari 2013

ICA-Stig! Du glömde kavajen

När jag bläddrade upp Sydsvenskan i morse, stod ICA-Stig i all sin nakna glans i grönsakslandet. Endast ett rabarberblad täckte ”paketet”, om mitt Herrskap förstår vad jag menar. 
Det är inget märkvärdigt med det. En vanlig sketen annons som man snabbt bläddrar förbi, kanske du tycker. Och det tycker jag också, fast inte denna gången. 
Det blev tvärnit. Nej, det är inte så att jag på gamla dagar gått och blivit vegetarian. Lång därifrån, utan snarare så att minnenas kammare exploderade och satte på ICA-Stig en kavaj. (texten fortsätter efter bilden)
ICA-Stig görs nämligen av skådespelaren Hans Mosesson, född 1944. Han växte upp på Lidingö. 
När min mamma såg ICA-Stig för första gången i en reklamfilm i TV 2001, ropade hon högt: 
”Det är ju Hans”! Honom sydde mamma kläder till när han var liten. Hans mormor, Lotten, var mammas bästa väninna. De växte upp tillsammans. Umgicks livet ut. Tant Lotten flyttade till sin dotter på Lidingö, för att hjälpa till med hushållet. De hade det knapert, så mamma (min mormor, alltså) fick åka dit och sy kläder åt Hans, bla en stilig kavaj”. 
Det är egentligen inte så egendomligt som det låter. Min mormor var utbildad sömmerska och en fena på att sy kläder, bla till mig när jag växte upp. 
Min mamma dog 2011. I dag hade hon skrattat gott om hon sett Hans, alltså ICA-Stig, endast klädd med ett rabarberblad. 
Mormor hade säkert skyndsamt åkt hem till Hans Mosesson i Hovås utanför Göteborg och sytt upp en hel kostym åt honom.  Kanske t o m ett par kalsonger.
Så det kan bli.

1 kommentar:

Anonym sa...

Min son fiskade upp detta blogginlägg och denna för mig ovärdeliga information. Minnet av min mormor av Lotten är outplånligt, däremot tror jag dessvärre att kavajen har ätits upp av malen. Stort tack, har du mer info får du gärna kontakta mig! Vänliga hälsningar, Hans Mosesson.