fredag 7 september 2012

Rännstensungarnas föräldrar flyttade till ”Paradiset” i Malmö

Den sista ljuvliga bilden på rännstensungarna i Malmö. De står uppställda på en av Grangatans stenbelagda gårdsplaner med utedass, soptunnor och ”mattebom”. Bilden måste ha varit tagen efter 1955. För det var då som Sigge Ericssons blev världsmästare på skridsko. Skridskomössan blev i sin tur högsta mode bland oss gossar. Pojken till vänster har nämligen just en sådan mössa. Gossen intill honom är min lekkamrat. Jag tillbringade nästan mer tid på Grangatan vid Värnhemstorget, än hemma på Ellstorp i Malmö. Människorna som bodde här hade platsat i Bo Widerbergs klassiska film ”Kvarteret Korpen” från 1963. Min lekkamrats mor och far, blev som mina extra föräldrar. Underbara människor. Riktiga människor.
I mitten av 1960-talet fick så dessa människor med omoderna lägenheter med kolkaminer, dass på gården osv på Grangatan flytta ut till miljonprogrammet. Det nybyggda Nydala-området i stan. Moderna lägenheter. ”Paradiset. Lugnt och tryggt”, som min lekkamrats far sa till mig, när jag kom på besök,  i deras fina lägenhet på Professorsgatan. Allt luktade nytt och fräscht. Livet kunde inte bli mycket bättre. 20-25 år senare började inbrotten i källarförråden. Far var död och mor flyttades in, till ett säkrare boende i centrala Malmö. Professorsgatan, ”Paradiset”, hade börjat sin resa in i kriminaliteten. Nu är vi framme. Lägenhetslåsen byts ut mot säkerhetslås. Bilar brinner nattetid på gatan. ”Paradiset” har blivit en del av Malmös undre värld. Ja, ni kan själv se fotograf Patrick Persson bild i Sydsvenskan här nedanför. Det är en utveckling i Malmö som gör ont. Hur kunde det gå så här snett?
EXTRA: Kraftig explosion på Professorsgatan i Malmö. Sydsvenskan skriver om smällen som inträffade kl 21.40 på fredagskvällen. "Någon form av sprängladdning har exploderat vid gaveln på en fastighet på Professorsgatan. Ett antal fönster i fastigheten sprack vid explosionen och minst tre bilar fick sina rutor förstörda. Ett antal polispatruller skickades till platsen. Vid 22.30-tiden hade man hittat detonationsplatsen. Platsen är nu avspärrad av polisen för teknisk undersökning. Polisen har ännu inga uppgifter kring vilken form av explosion det handlar om". Följ Sydsvenskan HÄR!

Inga kommentarer: