tisdag 25 september 2012

Marmeladkriget

I all tysthet pågår ett sött krig i Sverige som jag kan avslöja i dag. De stridande parterna är i princip Findus mot resten. 
Marmeladkriget. 
Findus apelsinmarmelad är den klassiska marmeladen som funnits på det svenska frukostbordet sedan 1942. Mitt under det brinnande andra världskriget.
När svenskarna började resa utomlands, upptäckte man att det fanns fler marmeladvarianter än envåldshärskaren Findus. 
Snart dök den bittra engelska marmeladen upp i butikerna. Till slut fanns det en hel kader med olika sorters marmelader att välja bland. 
Kungen var fortfarande Findus apelsinmarmelad.
Marmeladfabriken i skånska Bjuv stod emot. Tillverkade varje år hundratals ton marmelad. Efterfråga steg spik rakt uppför. Nu också med allt mindre skalbitar i burken. Barnanpassad marmelad utan skal, togs också fram. Påminde om Kalles kaviar i konsistensen. 
En dag upptäckte de stora matjättarna: det gick att tjäna pengar på och kladda ner morgontrötta svenskar vid frukostbordet. (texten fortsätter efter bilden)
Koncernerna, ICA och Coop, tog fram egna apelsinmarmelader. 
Krigsförklaring. 
Marmeladkriget bröt ut. 
2008 kastade så ICA-koncernen ut Findus apelsinmarmelad från sina butiker. Det var ett allvarligt skott i den klassiska marmeladburken. 
Snart började också Coop ladda kanonen. Siktet inställt på Findus söta kassapjäs. Ut åkte snart marmeladen.  
”Marmeladen säljs i dagsläget på Citygross och ÖB. Tyvärr finns den inte kvar i sortimentet på Coop och ICA”, bekräftade, Hanna Kramer, på Findus för mig, hösten 2012. 
Den klassiska marmeladen är allvarligt skadeskjuten. Den karakteristiska burken sjunker allt djupare ner i marmeladträsket. 
Jag kan inte ens hitta den på Hemköp. 
”Goodbye, min söta vän”. 
Min frukost tappade tempo.
Övermåttan trist. 
Ungefär som när raketosten gick i graven.
FOTNOT: ICA har ca 2 125 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge, Estland, Lettland och Litauen. I Coop Konsum-kedjan ingår ca 400 butiker (2008, Wkipedia) samt övriga stormarknader, Extra m m.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för tipset om ÖB!!! Ska rusa dit omdelbums, saknar min Findus marmelad!

Unknown sa...

Jahr saknar min Findus marmelad!