Malmös nya köpcentrum ligger som ett enormt urtidsdjur alldeles intill Malmö Arena, en bit från motorvägen till Danmark. Emporia, är namnet. Skandinaviens största shoppingcenter som öppnar den 25 oktober. Lite statistisk kapat från deras hemsida: Totalyta 93 000 kvm. Butiksyta 68 000 kvm. Shopping, mat, kultur och nöjen i ca 200 butiker, restauranger och caféer i tre plan och en unik takpark. 3000 anställda som ska ta hand om 25 000 besökare varje dag. Ja, så ser det ut på pappret. ”Malmö har fått storhetsvansinne. Korkskruvat hus, en enorm arena och nu detta”, som en Halmstadsbo sa till mig, när vi hade vägarna förbi i vecken. Jag hörde ordet storhetsvansinne redan i oktober 1962.
Då invigdes Sveriges första varuhus, Wessels stormarknad, ute vid Jägersro med bördig åkermark runt omkring. Det var då ”bonnalandet”. Wessels flyttade ut sin affär från Södergatan 32 i centrala Malmö. Snart kraxade olycksfåglarna. ”Vem ska handla där? Dessutom långt ute på landet. Är man inte riktigt klok. Malmö har fått storhetsvansinne”. Domen bland Malmöborna var hård. Hur det gick för Wessels? Dundrande succé. Folk kom i sina bulliga bilar från hela Sydsverige för att handla i ett riktigt varuhus. Jag vet, för jag var med på den här tiden och knallade runt i Sveriges första riktiga varuhus med uppspärrade ögon. Butiksytan storslagna 8000 kvm. Det var allt. Inga restauranger eller caféer. Bulliga bilar laddades med nyheten toapapper i balar. 50 år senare, samma månad som Wessels öppnade, slår alltså Emporia upp portarna. Räkna med succé för Malmös nya storhetsvansinne. Lycka till, får man väl säga.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Intressant inlägg. Varumärkesforskaren Johans Anselmsson har kommenterat utvecklingen här: http://review.ehl.lu.se/smabutikerna-flyr-malmo-innerstad/
Skicka en kommentar