onsdag 19 september 2012

Historiska bilder: Lomma förvandlas från grus till hus

Tiden förvandlades från grus, sand och larm, till grönska, asfalt och hus. Ja, så då ett nytt staket till vänster på bilden till höger. Jag har också skrivit på bloggen, att i Lomma har tunga vrålande maskiner förföljt mig i decennier. Här ser ni ett bildbevis på att inte min söta tunga slinter. Fast i dag har jag inte Lommas enorma nybyggnation direkt i min Täppa. 1988 finns fortfarande eternitens långa laduliknande byggnad kvar. Då full med blåkorn som lossades från stora båtar som lade till vid kajen till Höje å nedanför byggnaden. I dag är utsikten lummig, trygg och skön. Nästan som sagans förtrollande värld.
Orsaken till att jag letat fram ännu en historisk bild i mitt bohemiska arkiv, heter Kent och Ulrika. Inlägget på bloggen den 12 september om hur paret som bor mitt emot mig, en gång i tiden fick en bilusling som körde fast i deras sovrum (avd. humor), blev till en bloggraket. En silverplats som bäst av över 1850 inlägg jag publicerat på bloggen. Samma sommar 1988 riktade jag också kameran lite till höger och fångade in en annan historisk bild. I dag har grönska, asfalt och hus, trollades fram av allt grus, sand och larm från tunga maskiner. Så var sagan slut.
BOMBEXTRA: Den franska satirtidningen, Charlie Hebdo, tänker sig publicera nya nidbilder av profeten Muhammed. Sist det begav sig brandbombades deras redaktion. Redan nu har deras hemsida säckat samman.

Inga kommentarer: