onsdag 16 juni 2010

När BLOGGEN griper in blir det full fräs-här ryker tistlarna i Lomma

Det var i gårdagens inlägg jag skrev om våra vanvårdade gräsmattor i Lomma-scrolla en bit ner.
Kent Wallin på PEAB som är ansvarig för skötseln, såg och läste. Han reagerade som en förare i Formula 1. Den stora kullen ner mot havet/sjön är nu klippt.
Vi är många lommabor som tackar dig. Bara glöm inte allt annat...



Så slår ett pyttelitet morgondrama i Lomma ut det kungliga bröllopet.

Egentligen hade jag tänkt skriva om bröllopet i dag. I stället kom det att handla om gräs, men också om en tidig morgonrunda i dag med ”Lilla Vovven”. Äntligen en sommarmorgon i Lomma”. Plötsligt får jag på andra sidan Höje å, se konturerna av människor-följ pilen- högt uppe i det blå.
Det ser onekligen farligt ut. OK, byggarbetsplatser är en farlig arbetsmiljö, men det här?

Jag bestämmer mig för att zooma in äventyret. Nu blir jag säker. Jag ser två människor i toppen av den väldiga järnkonstruktionen. Det ser ut som den hänger enbart i den väldiga kranens vajrar. Jag tänker på Gubbarna där uppe och blir svettig i den skarpa morgonsolen. ”Lilla Vovven” är mer intresserad sniffa in nya lukter från grässtrån klädda med morgondagg.
Jag rör mig sakta framåt. Plötsligt händer det. Den översta delen av järnkonstruktionen lyfts rakt upp. Lyfter på hatten och säger:
-God morgon Rockbäck. Ha en bra dag.
-Gubbarna då, hinner jag tänka.
Ingen fara. De har hunnit klättra ner. Jobbet slutfört. Gubbarna står trygga på en nedre avsats. Tack och lov för att allt gick bra.
Jag går hem och tänker på prinsens bröllopsgemak i slottet.
Men en glimt av vardagsdramatik i Lomma, visserligen pyttelitet, men ändå, är faktiskt roligare. Även gräs kan bli roligare.
Håll med om att när BLOGGEN griper in så blir det full fräs.

Inga kommentarer: