torsdag 3 juni 2010

Brädan


President Obama har som bekant sina problem. Tunga pjäser som att olja håller på att ta kål på ovärderligt djur-och växtliv, galna israeler och Irak, Afghanistan och tusen saker till.
Men ingen bräda.
Fast det har jag. Den enklare sortens problem: en bräda.
På vinjettbilden kan ni se Joakim i vår fina Järnhandel i Lomma, stå och flina åt mitt bekymmer som förmörkar tillvaron i Lyckolandet. Det är min bräda, han håller i handen.
En bräda, kanske du tänker. Nu har Rockbäck spårat ur.
Det tyckte Joakim till en början med också. Tills jag förklarat problemet som fick Obamas brädlösa bekymmer att blekna.
Så här ligger landet till.

En gång i tiden döpte Roland "Hallå Trafikan" Karlsson vår ljuvliga täppebit på hörnan till Teneriffa. Det är här vi lapar morgonsol till frukosten.
Fiffig som jag är tillverkade jag genast en skylt-se ovan-som väckte en viss muntration bland förbipasserande. Den blev inget mästerverk, men fyllde sin funktion.
Nu har tidens tand, väder och vind, fått skylten att säcka samman. Den ser helt enkelt för jävlig ut. Ny måste alltså göras.
Det är här Joakim kommer in i bilden.
Jag kom instörtande med brädan och behövde bokstäver för skapande av en ny odödlig skylt med det vackra dopnamnet Teneriffa.
Joakim kliade sig först i håret, sedan på skäggstubben och vi testade. Först framlänges. Sedan baklänges. Både siffror och bokstäver fanns det gott om. Till slut var vi eniga. Det blev helt enkelt inte bra.
-Jag får bränna, sa jag moloken till Joakim.
-Bränna?
-Ja, bränna. Brädan.
-Lycka till Calle. Du har tunga problem.
-Ja.



LOMMANEWS
En av Skånetrafiks stora gula bussar körde i dag vid lunchtid fast på Kajgatan i hamnen i Lomma. Bussen tillhörde Nobina som i vanliga fall kör för Skånetrafik. Nu var den abonnerad av konferensgästar från Lund.
Dessa hade fått lämnat bussen för att äta lunch i hamnen. Olyckan inträffade när bussen körde Kajgatan fram för att vända. Där finns en försmädligt variant av något som kan liknas av en vägbula modell "väldigt stor". Där blev det stopp. Bussen fastnade.
Gästerna hann både äta sig mätta och belåtna innan bussen kom loss med hjälp av en bärgare.
Fast, vad är det mot en bräda...

Inga kommentarer: