fredag 4 juni 2010

Mums filiokus: Tre Lomma nyheter i samma bloggpaket!

Vi börjad med nyheten som är Dagens Upprörare. I dag kom maskinerna och så började man sätta upp ett nätstaket runt hela Fladängen. Om den här biten grönyta har det nästan rått politiskt slagsmål om. Lomma kommun har delats-för och emot, bevara eller bygg osv.
För några år sedan hotades Fladängen att göras om till en båtuppläggningsplats. Då tog det hus i helvete.
-Bevara grönytan, skrek oppositionen.
-TJAFS, sa det en dag. Den borgliga makten med moderaterna i spetsen körde över alla protester. Och kontrade med utbildning.
Nu ska här byggas en skola. I dag startades bygget med ett nät, alltså inte för basket-eller fotboll. Nej, utan för en ny fin skola. Jag har full förståelse för det. Lomma behöver verkligen nya skolbyggnader. I dag tvingas många elever husera i nödbyggnader (finare ord för baracker).
Men jag riktigt hör hur de gamla lommaborna kvider av vrede. Från och med fredagen den 4 juni är det kört. Lommaborna är utestängda från sitt kära Fladängen.
Skolan kommer att stå klar 2012.
-Förbannat också, sa Gustaf till mig. Och fortsatte:
-När jag var barn fick vi tränga in oss i diverse tegelhögar här i Lomma. Fan, det blev folk av oss ändå.

Efter den här dystra nyheten kommer här TVÅ glada nyheter. Först Cirkus Maximum, Sveriges största kringresande cirkus som verkligen andas min barndoms cirkusar.
-Vi kommer till Lomma onsdagen den 4 augusti, bekräftar turnéledaren Helena Schicht, för mig.
Normalt sett brukar man slå upp sitt tält med djurstallar och husvagnar på just Fladängen. I år blir det nere vid Folkets Hus. Det är en alldeles utmärkt plats för en stor cirkus. Läget vid Guldkusten oslagbart. Sveriges vackraste cirkusplats.
För övrigt hamnar man nästan i oppositionsrådet Karin Lybergs (s) trädgård. Jo, Karin är en av dom som slogs för bevarande av Fladängen. Nu kan hon få mata elefanterna med bananer, direkt från sovrumsfönstret...
Fast redan söndagen den 11 juli kl. 17.00, kan Karin och alla andra, värma upp med trollkonstnären Filiokus Fredrik. Han kommer då till Folkets Hus.
Det avgående oppositionsrådet Karin Lyberg, verkar hamna mitt i allt det roliga i Lomma som pensionär. Utanför knuten ligger nämligen Folkets Hus.
Ha en kul sommar, Karin.
Mums filiokus!

1 kommentar:

Anonym sa...

För ett antal år sedan kom hunden och jag ner saltsjöbaden, just där Karin bor. Cirkusen hade anlänt kvällen innan och placerat ett par ELEFANTER inne i hundrastgården! Min hund, redan då, gammal och klok, tvärstannade och vad som for runt inne i den hundskallen det undrar jag fortfarande. -Vadihelvete är detta?
Hon ville inte gå närmare än 50 meter, det fick räcka. Morgonen därpå hade hon väldigt bråttom att komma dit, men då var det som vanligt igen. Inga elefanter.
Jag tror att hon undrade resten av livet. -Vad var det som befann sig där?