tisdag 1 december 2009

Nedgasning: Barnfiguren Vicky större än Zlatan i Spanien!

Det kan inte hjälpas, men mellan varven är det bra att trilla ner på jorden. Vi svenskar tror oss om att styra världen. Sanningen är den, att världen egentligen inte vet något alls om oss. I bästa fall tror man att det fortfarande lallar omkring isbjörnar på våra gator.
IKEA förväxlas med att höra hemma i Schweiz, i och för sig så bor Ingvar Kamprad där, men ändå.
En gång i USA på ett stort och berömt sjukhus, fick jag den här frågan av en ansvarsfull sjuksköterska.
-Ni bor alltså i riktiga hus och har bilar i ert land?
En annan gång fick jag svar på frågan, att jag kom from Sweden med:
-Ligger det utanför Texas?

I dag på morgonen slår jag upp min morgontidning, Sydsvenska Dagbladet, och läser Kent Jönsson som efter matchen mellan FC Barcelona-Real Madrid, kollat in vad kolumnisten Josep Gonzales i Sport skriver. Jo, hans beundran för svenskar och det svenska (alltså innan Zlatan Ibrahimovics klassiska mål) har varit begränsat till Vicky El Vikingo.
Vem fan är Vicky El Vikingo? Undrar jag med all rätt.
På vinjettbilden kan ni se den spanska hjälten som inte alls är någon svensk uppfinning. Däremot är Vicke Viking skapad av svensken Rune Jonsson.
Den spansk/svenska Vicky el Vikingo är lika ovanlig i Lomma som isbjörnar på våra gator.



MER OM MFF:s BORTSUDDNING AV ZLATAN
Jag har också fått ett mail från MFF:s VD, Pelle Svensson, efter min rapport om bortsuddningen av Zlatan-se inlägget här nedanför.
Pelle Svensson skriver:
”Ja, det är ju ännu ingen spelare som är profilerad på något sätt på nya stadion.
Vi har inte ens hunnit sätta upp alla tavlor. Zlatan har en given plats i detta. Vi tar det steg för steg.”

Så långt alltså Pelle Svensson.
Många har hört av sig och varit upprörda. Så här skriver tex en Hammarby-supporter till mig:
”Det är jävligt märkligt. Vad handlar det om. Zlatans MFF-tröja borde ju hänga under taket på hedersläktaren.
En storbild av honom skulle naturligtvis pryda utsidan av Stadion. Så alla turister ser bilden och säger: Såg du, det var Ibrahimovic, det var förståss
här han började..." Stort!”

1 kommentar:

Anonym sa...

Ibland är perspektiv på tillvaron mycket upplysande!
Men ändå - vi svenskar är ändå bäst :D