söndag 20 december 2009

JULSNÖKUL i Lomma!

Änglar finns dom?
Ja, uppenbart i Lomma.
När snön kommer till byn, spårar både hundar, gamla och unga ur.
För dig som bor i Norrland kan det tyckas märkligt. Men här i Södern är massor med snö något exklusivt. Alla ska ut och åka pulka. Vandra i oplogade spår. Snyta skrikande barn med sura vantar, eller varför inte tillverka en ängel. Det var år sedan sist.
Den här mannen på bilden i medelålder
bara låg där plötsligt.
-Jag gör en ängel, skrek han.
-Jag ser det, svarade jag och skrattade.

Hatten av för bygget av en snölykta. Och skål för brunkålen!
Jag lagade till julens brunkål. I Skåne äts det nämligen brunkål på julen. Nu fick grannGubbarna Benny och Peter testa skapelsen.
-Annat än färdigköpt brunkål, sa Benny och mumsade.
-Gott, men lite till ättika, kontrade Peter med.
-Skål för julen och snölyktan, svarade jag och gick in till min ättiksflaska.

Roligaste i snön hade "Lilla Vovven".
Hon blir helt galen av lycka att få rulla runt, nosa och hoppa. Jag vet inte vad det beror på, men snö gör henne komplett lycklig, ungefär som Gubbar som gör änglar eller Gubbar som tillverkar en snölykta.
Alla har vi våra böjelser.
Snart är det julafton.
Visste ni förresten att "Lilla Vovven" har en låt uppkallad efter sig? Nej, jag tänkte väl det.
Det är så att "Lilla Vovven" egentligen heter Queenie. Chuck Berry hörde talas om det. Han fixade till låten.
Lyssna på denna raritet.
Julen kan absolut inte börja bättre än så här.


(text och bilder copyright callerockback.blogspot.com)

Inga kommentarer: