lördag 28 februari 2009

AVSLÖJAT: Vasaloppets nya dunderkur



För första gången kan ni få ta del av Vasaloppets nya dunderkur: BLÅBÄRSGRÖT!
Tror ni mig inte, så är det bara till att googla. Det finns inte en enda seriös artikel i det här landet om denna näringsrika gröt i samband med det berömda loppet.
Visst finns det recept att googla fram. Fast de är samtliga hybrider.
Morakarlen Bengt Brandt som är måldomare i Vasaloppet, vet hur sleven ska dansa i grytan för att skapa en äkta Vasaloppsgröt.
Här kommer BB:s recept på en äkta Vasaloppsgröt:

Blåbär, kornmjöl, vetemjöl, salt och vatten. Koka upp härligheten. Rör runt tills du tröttnar. Sleva upp. Slå över en skvätt mjölk.

Jag har testat gröten. Det är en tyngre pjäs än blåbärssoppan. Tillverkningen skedde helt efter den givna mallen.
Någonstans gick min kulinariska utflykt fel. Det blev en förbannat seg gröt. Kan det
bero på att jag använde hemgjord blåbärssylt? Nu påminde grötkoket mer om klistervalla för klabbföre.
Till årets Vasalopp kan den vara fin att ha under skidorna. Det kan bli töväder i spåret u
nder dagen, så alla blåbär kan få ett litet helvete ungefär vid kontroll Evertsberg. Då finns det bara en utväg: lägg på blåbärsgröt.
En sak är då klar. Om jag kört Vasaloppet i år, hade jag redan i Mångsbodarna vari
t duktigt trött med flimmer i ögonen.
Med Be
ngts gröt hade jag fått både energi och en kanonsyn. Synen blir nämligen bättre av blåbär. Jag är då också rätt säker på att jag hittat fram till Risberg, 35 km bort, som är nästa kontroll.
Ja, sedan hade jag nog trots gröten stupat som en störtfull lördagsdräng under Anders Zorns tidevarv.
Andra sidan var det för väl för tur, att inte Gustav Vasa slevade i sig gröten på sin tid. Tänk bara hur det gick för Erik XIV när han drog i sig ärtsoppan. Det hade sett ut, att bli skjuten av ett blåbär...

OBS: Läs också inlägget här nedanför. För övrigt tippar Bengt Brandt att Jerry Ahrlin, Vålådalen, vinner Vasaloppet med norrmännen som största hotet.

Och här får du länken till Vasaloppets officiella hemsida:
http://www.vasaloppet.se/wps/VasaCMS/generated/resources.Startsidan/startsidan/se/1.html

1 kommentar:

Brandt sa...

Blåbärsgröt är nyttigt och gott.Calle hade inte den rätta känslan att koka gröt. För det första kan man inte använda skånska blåbär.De måste vara plockade i närheten av Vasaloppets spår. För det andra måste man plocka dem med kärlek.För det tredje kommer här ett utförligare recept: En liter blåbär och 1,5 liter vatten kokas upp. Vispa i vetemjöl till lämplig konsistens ( kom ihåg den rätta känslan) Socker och salt efter behag. Kokas ca 10 min. (Amatören kan skippa kornmjölet) Lycka till!!
Vill någon ha recept på lingongröt??
Mvh Bengt Brandt