fredag 7 september 2018

Valstriden slutspurtar-Lommas ledande sosse nobbar Facebook

Det började med Barack Obama. 
Inför det Amerikanska presidentvalet 2008, tog han hjälp av de sociala medierna som då verkligen låg i sin linda. 
Barack Obama var alltså först ut. Det väckte stor förundran. Blev omedelbart en världsnyhet. Bortsett från Carl Bildt som fanns överallt och ingenstans. Redan på nätet i mitten av 1990-talet.
Hur som helst.
 I Sverige skrockade den tidigare statsministern, Göran Persson (s), över Obamas tilltag. Såg det mer som tokerier. 
Till det svenska valet 2010 nobbades fortfarande Facebook av våra politiker (ja, bortsett då från Carl Bildt osv). 
Några andra gjorde tafatta försök. Det gick inget vidare.
Nej, på den tiden umgicks grannar och vänner. Facebook en mötesplats för diskutera dagens middag. 
Det var först till valet 2014 som det politiska käbblet upptäckte något som hette Facebook. Där kunde man träffa sina väljare direkt med sina politiska budskap. Till höstens val, har det exploderat totalt på Facebook. 
Borta är definitivt grannar och vänner som diskuterar dagens middag. Helt överkörda av rå politisk propaganda. 
Politikerna har tagit över. 
Kändisar passar på köra sin egen politiska propaganda. En förfärlig trist utveckling, men helt logisk. 
Alla är med på Facebook, utom då Lommas oppositionsråd, Lisa Bäck (s). Så här förklarar hon sitt ställningstagande för mig: 
”Har bestämt mig för att avstå. Det tar alldeles för mycket tid att hålla den debatten igång. Så är jag inte så glad i att man alltför lätt och lättvindigt hanterar stora viktiga frågor för snabbt och oövertänkt. Jag använder istället mycket tid till att möta människor ”live” och lyssna, samtala och reflektera. Jag har många runt mig som förser mig med vad som debatteras, skrivs och tycks på Facebook. På det sättet är jag skapligt uppdaterad.”
Det låter som en lisa för mina öron (förlåt, kunde inte låta bli). Faktiskt också ett väldigt modigt beslut som gör Lisa Bäck helt unik som politiker.
Stå på dig Lisa! 

Inga kommentarer: