måndag 17 juni 2013

Kung Matjes-på väg!

Det återstår endast tre dagar till midsommarafton. Med andra ord är det hög tid att reta upp smaklökarna. Låta snålvattnet rinna. 
Därför har jag i dag köpt en burk matjes-fileér på några kilo. Från Klädesholmen utanför Tjörn i Bohuslän. Det är just den jag gillar allra bäst. 
I stor burk. 
Viktigt, nämligen bäst. 
I stor burk. 
Håller till den 11 april 2014. 
Vädret blir som det blir. Jordgubbarna blir säkert rekorddyra, men Kung Matjes är alltid ett säkert midsommarkort. 
Precis som julskinkan-fast på sommaren med sju sorters blommor under huvudkudden. 
Väldigt många av dessa namnstarka öar i Bohuslän, har jag ett speciellt förhållande till. 
Under många år på 1970-talet var detta mitt journalistiska revir. Jag for som en skottspole mellan öarna i den Bohuslänska skärgården. 
Det blev till den totala förälskelsen. 
Därför Kung Matjes från Klädesholmen. Inget slår sältan av det marina livet i dessa fileér. 
Fast det är som med julskinkan. Inte minsta sillrumpa före midsommarafton. 
Basta. 
Jag nöjer mig med att titta kärleksfullt på den väldiga burken. Kung Matjes är på väg in i våra liv. 
Strålande tider! 
Härliga tider!

Inga kommentarer: