fredag 26 oktober 2012

Röksignal

Det händer att jag skojar om att det var bättre förr. På indianernas tid. Röksignal. Skojet åker ofta fram när mobiltelefonen bråkar med en gammal sate. Annars är numera den moderna röksignalen enbart till för rökare. Jodå, jag har rökt själv. Tillverkade min egen pipa-se den lilla bilden-när jag var 9-10 år gammal. Det slutade 40 år senare med cancer. Jag överlevde, men det gjorde inte cigaretterna. Slutrökt. Tvärt. Utan någon som helst hjälp. Jo, cancern. En obehaglig läromästare. I Sverige säljs annars produkter för att få folk att sluta röka för 700 miljoner årligen. Här kommer den senaste: e-cigaretter.
Nu visar det sig att marknaden är på väg att fyllas av just dessa e-cigaretter som är av rostfritt stål. Ett litet batteri hettar upp den vätskefyllda patronen som i sin tur innehåller nikotin samt smakämnen. Ut blåser man en vattenånga-se damen på bilden. Den här märkliga batteri cigaretten, är på väg att bli en stor succé i både Storbritannien och USA. Över en halv miljon britter suger numera på sin batteri cigarett.
Johnny Depp rökte tex en sådan cigarett i filmen, ”The Tourist”. I Sverige är det skådisen Joel Kinnaman som suger på batteriet. Poängen är att den innehåller varken papper eller den livsfarliga tjäran. I Sverige godkänner inte Läkemedelsverket nikotin i e-cigaretten. Här får man nöja sig med att dra i sig smaksatt vattenånga. Och blåsa ut den, men man får ett längre liv. Undrar just om man kan blåsa ringar med röken? Jag var bra på det. Och indianerna, som sagt var. Suga på ett batteri...låter inget vidare. Ärligt talat.

Inga kommentarer: