söndag 6 november 2011

Världens mest jagade kvinnor-här är dom!

Dessa efterlysta kvinnorna hittade jag på Interpols most wanted-lista. FBI har en berömd tio-i-topp lista över most wanted. Interpols innehåller hela 322 namn. De flesta män. Mest berömda är söner till Kadaffi som anklagas för brott mot mänskligheten.
Nu var det så att jag hamnade på Interpols hemsida efter fått ett mail. Någon presenterade sig med namn och allt som agent för Interpol. Jag synade. Det fanns ingen anställd på Interpol med det namnet. Bluff och båg.
I stället hittade jag deras most wanted lista. Jag plöjde igenom samtliga 322 namn. Det slår mig att alldeles för många män från Saudiarabien är efterlysta för terrorism. Någon som blir förvånad?

Men det var kvinnorna jag fastnade för. Här fanns brottsrubriceringar om det mesta-från kidnappning, bedrägeri, stölder, förfalskningar, sexbrott, pengatvätt,
allmänt tjuveri, narkotikasmuggling, organiserad brottslighet till liv och hälsa (?), vad man nu menade med det. Kanske mordbenägna kvinnor? Vad vet jag.
Sammanlagt rör det sig om 17 kvinnor, fem utan bild. En maskad bild.
Länder de kommer från:
Argentina, Mexico, El Salvador, Liberia, Jordanien, Brasilien, Guinea, Cypern, Paraguay, Dominikanska Republiken, Ecuador, Rumänien, Indien mfl.
Av bilderna att döma är det slitna trötta kvinnor med ett hårt liv i bagaget. Fast en person sticker ut. Kvinnan som är maskad. Hon levde, vad jag kan förstå, ett gott liv i Kanada, men så kraschade äktenskapet.
Hon flydde med dottern. Förmodligen till ett land i Mellersta Östern.
Det var pappan som hade vårdnaden om barnet. Interpol efterlyser nu henne för kidnappning. Ovanligt, för det brukar vara precis tvärt om, alltså mannen som kidnappar sitt barn.
Men det som stör mig allra mest, är alla de män från Saudiarabien som jagas för terrorism. Det är mycket allvarligt.
FOTNOT 1: Det finns inga efterlysta svenskar. Varken män eller kvinnor.
FOTNOT 2: Interpol, egentligen International Criminal Police Organization (ICPO) - Interpol, är en internationell organisation för kriminalpoliskårer (Wikipedia). Finns i närmare 190 länder.

Inga kommentarer: