onsdag 3 september 2008

Värdelösa pesetas blir till heta riksdaler


Det finns säkert fler än jag som undrar. Plötsligt poppar dom upp från något dammigt gömsle: pesetas från den där spanska resan som var så kul för mycket länge sedan.
Det var på den tiden det var billigare med rom och cola än ett glas mjölk hemma.
Det var på den tiden 1 kg oxfilé kostade mindre än 1 kg fläsk hos Anderssons chark.
Det var på den tiden en barnfamilj inte blev ruinerade när man gick ut och åt.
2002 gick Spanien över till euron. Genast steg priserna rakt upp i himmelen.
I våras fick jag betala nästan 36 trötta svenska kronor för 1 liter apelsinjuice hos min handlare på Mallorca. Detta i ett land där det dräller av apelsinträd.
Några byttor med gott i som kallas tapas och ett surt vin därtill. 500 ännu tröttare riksdaler för två personer.
Därför blir man glad åt rejäla 10 000 spanska pesetas som bubblar upp ur sitt gömsle. Billiga minnen, minns du...
Nästa fråga är om dessa uttjänta sedlar är värda något, anno 2008.
En snabb koll med våra svenska banker ger blankt avslag:
-Det tar vi inte emot och växlar in. Sorry.
Skam den som ger sig. Jag försöker med Forex, Börshuset i Malmö.
-Ojdå, det får vi utreda. Jag hör av mig, säger Forex, Börshuset i Malmö.
Nästa dag återkommer Forex, Börshuset i Malmö, med ett glädjebesked.
-Vi växlar in dina pesetas.
Hur mycket det blev? Kolla in bilden är nedanför, så får du se.
Mer än jag trodde...

Inga kommentarer: