fredag 9 februari 2018

Bredbandskrasch-magic alla hatar

I går-torsdag-inträffade det som jag inte trodde var möjligt (jo, lite, men vill inte tänka på saken). Efter kl 14 på eftermiddagen bröts min internetuppkoppling. 
Simsalabim borta. 
Hela världen bara försvann i tomma intet. 
Det var som om tiden stannade upp. 
Magic i det trådlösa systemet. 
Ni vet säkert hur fånig man känner sig. 
Utelämnad.
Paniken började rusa i kroppen.
Jag testade diverse trix för ny uppkoppling. 
Lönlöst. 
Stendött.
Jag var nedkopplad från livet. Snabba ryck krävdes. 
Ringde min bredbandsleverantör, Glocalnet, som använder sig av Bredbandsbolaget tjänster. Båda ägs av norska Telenor. 
En automatisk telefonsvarare låter meddela mig om tekniska problem över hela linjen. Beräknas vara åtgärdat kl 22.35 på kvällen. 
Bredbandsbolaget har i dag mer än 475 000 anslutna hushåll. Jag var alltså inte ensam om att sitta där med Svarte Petter. 
Det kändes på sitt sätt befriande. Vi var väldig många svenskar som fick spela Fia med Knuff på kvällen. 
När klockan masat sig fram till 22.35 hände ingenting. 
Allt lika stendött. 
Lika så bra sova på saken. 
Hjälpte föga. Läget lika dystert i morse. 
Först kl. 10.13 kom beskedet: driftstörningen åtgärdat. 
Livet kunde återvända till herr Rockbäck. 
Det är inte klokt så beroende man blivit av tekniken. 
Då kom ett nytt besked. 
Denna gången från Com Hem. Måndagen den 12 februari kl 09.00-12.00. Förbättringsarbete. Avbrott och störningar i bredbandstjänst. 
Simsalabim. 
Det berör inte mig, för jag har Glocalnet.
Andra sidan kunde faktiskt även Glocalnet gjort som Com Hem. 
Informerat sina  kunder. 
Pling-Plong!

Inga kommentarer: