tisdag 6 juni 2017

Memoarflik på nationaldagen: Romantiken frälstes för 48 år sedan

För 48 år sedan den 6 juni 1969 hette nationaldagen svenska flaggans dag. 
Jag och min fästmö bodde i ett pittoreskt trähus på Södra Bergsgatan i Strömstad. Vi ägde i stort sett enbart oss själva samt ett par tjeckiska hockeyrör. 
Jag var chef för Ångbåtskontorets Resetjänst som låg i den pittoreska hamnen. 
Min fästmö skötte servicen på ångfartyget S/S Göteborg som låg vid kaj. 
På den tiden var Strömstad Strömstad och inte som i dag, när Strömstad blivit ett fyllekalas för 1000-tals norrmän. 
På den tiden hyrde jag ut rum och stugor till förvirrade franska-, tyska- och holländska turister. Fixade gruppresor till Oslo, fisketurer, resor till Israel (?), S/S Bohuslän samt många andra upptåg. Vissa galnare än de andra, men folk trivdes och hade kul. 
Just den här dagen den 6 juni 1969 var speciell för oss. Det var så att fästmön fyllde 20 år. 
Äntligen kunde hon få gå på Systembolaget. Det blev ett helrör Bacardi rom. 
Svenska flaggans dag och födelsedagen skulle firas med cuba libre, i det pittoreska (inte en gång till) trähuset i vårt lilla krypin som låg på vinden på andra våningen. Trägolvet knarrade när man gick rakt över vinden till vår egen toalett. 
Det var väldigt fint med egen toa.  Något ingen begriper i dag.
Fram mot kvällskvisten kröp Frälsningsarmén som huserade på första våningen fram, i sina fina röda uniformer.
”Varför skola människor strida, ” ljöd sången och Levin-gitarrerna, från den lilla pittoreska (nu får det vara nog med pittoreska) gårdsplanen med hängbjörkar. 
Dagen hade varit varm. Endast en svag kvällsbris från Skagerack kunde skönjas. Vi skålade för livet som var så vackert. Pussade fästmön på munnen. Tog min gitarr. Öppnade fönstret. Spelade och sjöng med...
”Friden är och skall väl bli, livets högsta poesi?” 
På så vis frälste Frälsningsarmén i Strömstad, det unga parets romantiska och bohemiska liv i norra Bohuslän. 
Någon månader senare sommaren 1969 gifte vi oss. 
I dag har vi två toaletter men inga tjeckiska skridskor, två söner, två svärdöttrar samt fem barnbarn. 
Grattis till fästmön som alltså fyller år i dag och som numera är min hustru. 
Sedan har jag inte mer att berätta. 
Trevlig nationaldag med flaggan i topp. 
FOTNOT 1. Den översta bilden på Frälsningsarmén, är en illustration. 
FOTNOT 2. För ångbåtsfantaster. S/S Göteborg byggs 1891. 1901 kolliderade S/S Göteborg med kajen i Strömstad. 1930 mellan Oslo - Göteborg, går fartyget på grund och sjunker strax söder om Grebbestad. 1975 blir ångfartyget upphugget i Hälle vid Idefjorden i Bohuslän.

Inga kommentarer: