söndag 25 december 2016

TV-menyn juldagens huvudvärk

Allt sedan tidernas begynnelse med värmekudden, TV, har juldagen en speciell plats i mitt hjärta. 
SVT har sedan början av 1960-talet laddat sin tablå på juldagen med en massa spännande tittgodis. 
Mest och bäst var den statliga TV-kanalen under 1970-och 80-talet. Sedan stökade TV3 och TV4 till det. För inte tala om 2000-talet med femtioelvatusen kanaler med väldigt mycket TV-skit. 
Under detta massiva tryck, har SVT gungat till betänkligt. Det har blivit mycket TV0 som de andra femioelvatusen kanalerna bjuder på. 
När jag så skärskådar dagens TV-program, fastnar jag för följande juldagen anno 2016. 
SVT1 bjuder upp med tre raketer på raken. 
Min favorit Sven-Bertil Taube 20.00, Fröken Frimans Krig 21.00 som är ett måste, samt storfilmen Philomena 22.00 som jag inte sett, men måste se. 
SVT2 laddar med Min Sanning med Petra Mede som krockar med Sven-Bertil 20.00 i ettan. För en timme senare köra ut en fantastisk dokumentär om Amy Winehouse som jag sett och verkligen kan rekommendera. 
TV4 ser till att vi får en trippelkrock kl. 20.00 med Kungahuset. Undrar just hur Ebba Kleberg von Sydow gör med att drottning Silvia har firat julen på Karolinska sjukhuset? Det råder nämligen tipp-tapp-tyst i slottet om hur sjuk vår drottning egentligen är. 
Jag tror jag får banda som vi sa en gång i tiden. 
”Spela in heter det, far,” skriker någon från köksregionen. 
Det blir nog bra med det. Fullt upp har jag i alla fall i kväll. 
Tänk så trist folk måste ha haft det innan TV fanns. 
Jag minns den tiden också. 
Ångradion var ingen höjdare på juldagen. Högtravande präster som sjöng psalmer. 
Det är bättre i dag. 
Mycket bättre.

Inga kommentarer: