torsdag 1 december 2011

Slutet: Expressen manglar två klassiker till döds!

Så har man då äntligen lyckats fullt ut. Expressen manglar två klassiska kvällstidningar till döds.
I morgon finns det endast en skärva kvar av det som en gång var Kvällsposten och GT. De sista tappra journalisterna, 17+17, lämnar i dag torsdag sin arbetsplats för sista gången.
Även för min egen del känns det sorgligt.
Tack vare Kvällsposten lärde jag mig som barn att läsa obehindrat. Jag tuggade mig t o m igenom ledarsidan som liten vattenkammad gosse.
Sporten i KvP, blev till slut viktigare än skolan.
På GT i Göteborg, hade jag några fina år på 1970-talet som riksredaktör.
Kvällsposten blev senare i livet min hemmaplan som journalist.
Expressen har genom alla årtionden försökt etablera sig i både syd-som västsverige. De båda mindre kvällstidningarna sågs som ett läckert smörgåsbord. Stockholm ville gärna ha både Malmö och Göteborg.
Alla framstötar avvisades dock abrupt. Ända tills efter den olyckliga sammanslagningen av KvP/GT som blev hybriden iDAG.
Med Bengt Hansson från GT i spetsen inleddes ett kvällstidningshaveri av sällan skådat slag. Hur kunde vi medarbetare på Kvällsposten finna oss i denna slakt som leddes från Göteborg?
Jag minns tydligt hur många arbetskamrater borstade ryggarna på Göteborgarna som de kallades för. Ja, vissa nästan kröp för Bengt Hansson. Det var hemskt att skåda.
iDAG gick åt helvetet. Något annat fanns inte på kartan. De båda svårt sargade kvällstidningarna var övermogna att plockas som fallfrukt rakt in i Expressens gap.
Sedan började en lång och seg svanesång. I dag sätter man alltså punkt.
Jag har redan sett hur den klassiska KvP-sporten med Kent och Affe i spetsen, sakta men säkert, slukats av Expressen och Stockholm. Kent Hansson och Affe Karlsson faller i alla fall med flaggan i topp.
Visserligen kommer man i morgon-fredag-att ha kvar huvudena, Kvällsposten och GT, men det är Expressen du läser. Fullt ut.
Lokaljournalistiken i bloggform finner du i framtiden på den här bloggen.
Calle Rockbäck den 1 december 2011




Inga kommentarer: