tisdag 6 december 2011

Julklappsboken: Zlatan v/s Tranströmer

Boken om Zlatan har sålt i en halv miljon exemplar. Rekord i snabbhet. Varken Harry Potter eller Stieg Larsson kommer ens nära.
-Detta är förlags-och branschhistoriskt, säger Martin Ahlström på Albert Bonniers förlag till Sydsvenskan.
Zlatan har alltså tryck in ännu ett drömmål i krysset. Denna gången i bokvärldens trassliga nät. Miljonerna flödar in.
På lördag får Tomas Tranströmer Nobelpriset i litteratur. Inga jämförelser i övrigt. Tack.
Fast redan nu har Zlatan kammat hem fem miljoner kronor mer än vad ett Nobelpris ger, ca 10 miljoner kronor.

Jag gav mig ut i bokdjungeln i årets julklappshysteri. Saker och ting måste mellan varven synas i bokryggarna.
Zlatan v/s Tranströmer?
-Zlatan. Det är inte riktigt klokt vad boken säljer, säger ett biträdet på Bokia till mig.
-Tranströmer då?
-Jämför inte med Zlatan-boken. Det är två helt olika världar. Boken om Zlatan är försäljningsmässigt helt galet, fortsätter hon.
Försäljningsjätten har jag naturligtvis läst. Däremot är det sämre ställt med Tranströmer. Endast lite oplanerade klacksparkar in i diktarens värld. Språkets mästare mot fotbollsplanens mästare.
Jag plockar till mig Tranströmers samlade dikter. Bläddrar och läser dikten, Kvinnoporträtt-1800-tal.

”Rösten kvävs i klänningen. Hennes ögon
följer gladiatorn. Och sedan står hon
på arenan själv. Är hon fri? En guldram
gastkramar tavlan.”
Jag vet inte varför jag kommer att tänka på Zlatans sambo, Helena. Tomas Tranströmer kan omöjligt haft henne i sina tankar, när han skrev dikten.
Men, det har jag.
FOTNOT: Enligt Sydsvenskan den 5 december 2011, har Zlatan Ibrahimovic och författaren David Lagercrantz tjänat 15 miljoner var på bokförsäljningen. Hittills, är kanske bäst att tillägga.

Inga kommentarer: