torsdag 29 december 2011

Bloggåret-ÅRSKRÖNIKA-II

Jag gillar den här vinjettbilden. Kvinnan som spänner bågen inför 2012, är ett litet konstverk. Jag placerade dit champagneflaskan samt årtalen. Jag körde bilden förra året också. Den tål att repriseras. Nu med ett nytt spännande årtal.
Här kommer de avslutande sex månaderna av år 2011 på bloggen. Ett hårt bantat urval.

I juli trädde galningen, Anders Breivik, fram som Nordens värsta massmördare någonsin. På eftermiddagen den 22 juli, fick jag ett nyhetsflash från Aftonbladet: ”En kraftig explosion i Oslo har skadad flera personer...”
Jag slog på, CNN, Sky News osv. Alla rapporterade utom svens
k TV: SVT1 golf, SVT2 Emma och TV4 Miss Marple. Skandal.
Fast det bättrade sig i svensk TV som körde ut norsk TV. Det var ett smart drag så här i semestertider. Fast då hade Anders Breivik redan börjat a
vrätta ungdomar på Utöya. Resten är blodig historia. 77 döda.
Plastankan som adopterade en andunge i Lomma kändes som en befrielse. Peter Aspe tog bilden. Bilden till höger.

I augusti jämförde jag bildmässigt min älskade mormor med Jane Fonda. Vid samma ålder, 73 år.
Mormor blev 93 år gammal. Jag tror knappast Jane Fonda slår det. Filmstjärnans kropp är en konstgjord påfågel. Det har sitt pris.
Ja, så blev Lomma kommun utsedd till Sveriges bästa boendekommun. Detta mitt under den jättelika omvandlingen till en p
åfågel...
I september publicerade jag resebrev från Rolle af Trollhättans äventyrsresa till Afrika. Inte nog med att han liftade (?). Rolle är pensionär, 67 år gammal. En pensionärsresa utan kyrkligt kafferep, men med spets och GT mot malarian.
Jodå, allt slutade lyckligt.


I oktober kysste Ingela Lommas första kärlekslås på Varvsbron. En internationell företeelse hade kommit till byn. Sedan dess har ytterligare kärlekslås hängts upp som ett bevis på den eviga kärleken.
Så skapade Lommabon, Peter Aspe, en fin hemsida åt Svarta Malin. Länken: http://www.aspe.se/Fars/Svarta
Malin2.html
I november efterlyste jag namnförslag till den namnlösa kanalen som håller på att byggas i Lomma hamn. Det smällde till direkt. Det ena intressanta namnförslaget efter det andra droppade in.
Kommunen tar beslutet. Vi väntar med spänning.
Det var också tid för årets avslöjande (2). Hamburgerkedjan, McDonald, etablerar sig i Lomma. Efterlängtad? Jo, så är det.


I december fick jag mig två goda skratta. Tomten kom på rullator med kulörta lyktor.
Men värre ändå var det på Jakriborgs julmarknad utanför Lomma. Det kom plötsligt fram en obekant mansperson och hälsade på mig.
-Trevligt att få hälsa på Håkan Juholt, sa mannen.
Lika som bär?
Vem kunde tro något sådant?
Inte ens mina glada ”goa” grannar.
Håkan Juholt?
Av alla människor.
Tänk om det ändå vore Tarzan!

På tal om Tarzan, så ska det handla om en bluffapa som dog 80 år gammal. Det är båg och förbannad dikt. Min första favoritapa, Cheetah, spelades nämligen av en mängd olika apor i Tarzan filmerna.
Schimpanser blir nämligen farliga, när de fyllt 5 år. Då byts de helt enkelt ut, både inom cirkusen och alla filmer om Tarzan. En fullvuxen schimpans är nämligen 20 gånger starkare än en människa, eller något ditåt.
Så var det alltså med Tarzans döda apa.

Inga kommentarer: