måndag 15 augusti 2011

Med ett BRAK for jag rakt in i framtidens bioupplevelse

Här sitter jag med ett par 4D-glasögon på nästippen. Nej, det är inte brillorna som gäller när man fyller 65 år. I stället tittar man in i biomörkrets vidunderliga framtid.
Den lilla gröna sköldpaddan, Sammy, tog mig med på en spännande upptäcktsfärd genom oceanerna. De spektakulära 4 D-effekterna skulle se till att
filmupplevelsen blev ett oförglömligt minne.

Biografen, FantasticCinema, på Hansa Park med plats för 170 åskådare, är den enda i sitt slag i norra Tyskland.
Jodå, det blev ett oförglömligt minne. Figurerna i filmen kom rakt ut mot oss från bioduken. Vi fäktade med händerna. Värst var ormen som höll på att sluka oss. Jag skrek faktiskt till av rädsla.
En stort tecknat träd fälldes i floden med ett brak. Och: MIN STOL följde med i braket. Rakt ner i golvet. En kaskad med vatten på bioduken som även träffade oss i publiken. Förunderligt. Märkligt. Mystiskt.


Jag får gå tillbaka till slutet av 1940-talet, för att hitta en liknande omtumlande bioupplevelse. Kusin Lennarts storasyster, Tuttan, tog med oss småttingar på vår första film någonsin, ”Barnen från Frostmofjället”. Det var Sveriges första riktiga barnfilm.
Vi tog tuff-tuff tåget från Sperlingsholm vid Nissan in till Halmstad och biografen Röda Kvarn som invigdes 1926.
Jag minns det som i går. Jag grät och var alldeles förstörd av de föräldralösa barnens tunga öde i fjällmiljö.
Nu mer än 60 år senare får jag en ny märkligt bioupplevelse i Tyskland.
Jag har sett framtidens film.
Det är jävligt kul.
Jag lovar.



MISSA INTE I KVÄLL MÅNDAG SVT1 KL 20.00
Elvis: Tillbaka i Tupelo.
Jag har varit där. I Elvis barndomshem. Inte större än en liten kolonistuga. Elvis Presley hade en mycket trång uppväxt. Jodå, jag har t o m suttit i gungan på den lilla altanen.
Stort.




Inga kommentarer: