måndag 1 augusti 2011

USA 2011: Gamla, sjuka och fattiga får betala notan- miljarder dollar!

I natt-till tisdagen-kommer med stor sannolikhet den amerikanska senaten att klubba igenom en minskning av budgetunderskottet och en höjning av skuldtaket.
Notan: Enorma 2400 miljarder dollar ska sparas.
Hälften ska försvaret få ta. Den andra hälften (1200) kommer att drabba gamla, sjuka och fattiga.
Det är en grupp som sedan länge har haft ett helvete i det amerikanska samhället. Nu blir det etter värre.
Hur ska det sluta?
Jag har bilat omkring en hel del i USA. I världens rikaste land (absolut inga skattehöjningar, för de rika), kör du hur lätt som helst rakt in i en ofattbar misär. Ljusår från Hollywoods glamour.
Först gapar man av förvåning, sedan vänjer man sig vid förfallna bostäder och sönderfallen infrastruktur. Människorna är trashankar. Du möter t o m dessa rishögar av sjuka och fattiga och hemlösa människor utanför Vita Huset i Washington D.C.
Jag tänker också på hur det ska sluta för, cheyenneindianerna i reservatet i Ziebach County, North Dakota. På Amerikas fattigaste plats bor några tusen själar.
Redan i dag lever mer än 60 procent av indianerna på eller under fattigdomsgränsen. Familjer bor i fallfärdiga hus eller nedgångna släpvagnar. Arbetslösheten är skyhöga 90 procent. De sociala problemen enorma.
Dessa indianer ”vinner” alltid när Forbes rankar fattigligan i USA.
Nu ska dessa stackars satar pungslås ytterligare.
Och så har vi de sjuka som försäkringslösa också ska plockas på dollar som ingen har.
Om jag med alla mina sjukdomar och operationer varit amerikan, hade jag snabbt blivit ruinerad och stendöd för många år sedan.
Det är sanning och ingenting annat än rena rama sanningen.
Jag ryser.



Inga kommentarer: