söndag 24 april 2011

Påskens konstrunda: Peter i Lomma blandade färgen åt Bengt Lindström


Här sitter bloggens senior medarbetare Peter som en tavla av Paul Cèzanne. Peter brukar annars förgylla vår vardag med färgstarka bilder.
Mitt bland alla påskens konstrundor i Lomma och hela Skåne, gör han tummen upp för den gröna färgen. Det finns en färgglad orsak till det.
-När jag var 17 år 1962, blandade jag grön färg till Bengt Lindström, berättar han i all hast när jag skyndar förbi.
Tvärnit, så jag höll på bli en del av Paul Cézannes konstverk.
Bengt Lindström (1925-2008) var berömd för sina färgstarka målningar. Han gjorde glatt av med tonvis med färgsjok på sina tavlor. En favoritfärg var just den gröna färgen.
Gott Folk, här talar vi om hela sjöar med grön färg som Bengt med urkraft skapade sina i dag berömda tavlor. Penslarna påminde många gånger mer om kvastar.
Nu vet vi orsaken till framgången. Det var tack vare Peter i Lommas insats bland färgpytsarna på Nordsjö Färg i Sege utanför Malmö, blanda, bland...
Visst platsar Peter i bloggens egen lilla färgstarka konstrunda.
Grönt är skönt, när våren är här.


Inga kommentarer: