tisdag 1 mars 2011

NÖDHJÄLP: Burkvallen som räddar svenskarna i skid-VM!

Förra året kom det ut en bok om den svenska fjällvärldens stålman, Olle Rimfors. Han gjorde mycket i sitt långa liv, bla uppfann han en skidvalla. Jag skrev om boken på bloggen den 22 februari förra året. Läs inlägget HÄR.
Nu när våra skidess i Holmenkollen blir bortvallade, kom jag och tänka på den där vallan. Det råder desperation i vallaboden. Något måste göras. På med Rimfors klistervalla.
När jag var barn körde vi på stearinljus. Det gick inget vidare. I snöfattiga Malmö var det ofta mer grus än snö i spåren.
Jävlar vad vi slet. Träskidor. Visst. Tungt som att bära en kista till den sista vilan.

Skidkungen Marcus Hellner slutade på plats 34, 15 km klassisk stil. Han var nästan tre minuter efter segraren, finnen Matti Heikkinen. Det är en evighet på 15 km.
Körde Hellner på stearinljus?
Min barndoms skidhjälte, Sixten Jernberg, krigade alltid i toppen. Det var stenhårda lopp mot den finska stjärnan, Veiko Hakulinen. Alltid.
Det förekom även felvallade skidor på stenåldern. Det störde aldrig Jernberg och Hakulinen. Då slet dessa skogshuggare om segern, så det knakade i skogens snötyngda trädstammar.
Jag tittar på bilderna av mina hjältar. Mina ögon blir tunga av tårar. Fast långt där inne känner jag en glädje över att Matti Heikkinen vann 15 km före norrmännen.
Heikkinen!
Vilket lysande skidnamn.Låter nästan som Hakulinen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag vallade också med en stearinljusstump, under förra årtusendet, det gick ju som det gick med hastigheten... Gissar att landslagets vallachefer använder kvarblivna stumpar.Av resultaten att döma så tror jag att det är så.