torsdag 3 mars 2011

Vår i Lomma! Startskott för allergisäsongen


Det går inte en dag, utan massmedia efterlyser vårtecken. Egentligen räcker det med att fråga en pollenallergiker. Vi vet nämligen. Våra näsor är lika känsliga som en stradivariusfiol är för fukt.
Nu kan jag emellertid kungöra följande:
Våren kom i veckan till Lomma. Det är ovanligt sent. Jag brukar normalt känna vårens första reaktion av hassel den 10-15 januari, men alltså inte i år.
-Ja, så är det faktiskt. Hasseln är först ut, men i år är våren väldigt sen, säger min allergiläkare på Universitetssjukhuset i Lund till mig.

Pollen från hassel är alltså först med att rulla in i alla pollenallergikers näsor. Jag har denna vecka levererat ett antal premiär nysningar. Kraftiga saker, som får folk i Sidney, Australien, att vända sig om. Jag börjar nu också känna av en lättare klåda i ögonen.
Gott folk!
Våren är här. I alla fall i Lomma.

1,6 miljoner pollenallergiker i Sverige kan börja förbereda sig på en ny besvärlig vår i varierad form. Vissa får det lindrigare än andra. Jag får utan tung medicinering ett helvete. Det finns ingen som kan spå om det blir en lindrig eller fobbig pollensäsong. Inget vet. Den som påstår något annat ljuger.
-Nej, det går inte och säga hur det blir i år. Vi får vänta och se, fortsätter min allergiläkare.
Först ut hassel, sedan rullar det på med alla andra lövträd som spricker ut under april/maj. För min egen del toppas attacken med björkpollen i maj månad. Tack och lov har jag då i god tid satt in mitt batteri med mediciner.
Jag är glad över att de finns. Annars hade bloggen försvunnit i ett moln av pollen. Växternas kärleksliv förvandlar nämligen den sturskaste, till en snörvlande, nysande, rödögd och kliande stackare. Man blir till en ömklig umgängesfigur.
Även i Australien är man glada över allergimedicinen. Där finns nämligen också lövträd. Björkar. De släpper pollen när vi har höst.
Då har jag nyst färdigt.
Skönt.

Inga kommentarer: