onsdag 2 februari 2011

Jussi Björling 100 år: Dåligt andrahandsvärde på mästersångaren!


Jag gav mig ut på nätet och kollade in värdet på vår storsångare, Jussi Björling. Jag hamnade på Madame Tussauds vaxkabinett i Amsterdam och Hongkong. Där stod Luciano Pavarotti och ugglade, men ingen Jussi. Varför han inte gjorts i vax inför 100-årsdagen, vet jag inte.
Jag forsade vidare till Tradera och eBay. Jag hoppades på att finna ett grogg glas med Metropolitans logotype, men nej. Tomt. Något borde han väl ha lämnat efter sig? Det enda av värde jag fann var en glasskål i äkta kristall med Jussi Björlings porträtt ingraverat. På Jussi Björlingmuseet i Borlänge. 200 spänn. Vem vill ha en glasskål?
Annars blev det inga direkta napp mer än några skivor, tex en stenkaka för 20 spänn.

Jag måste säga att jag blev förvånad. Vem kunde tro att världens bästa sångare genom tiderna (svensk åsikt), i det närmaste är utsuddad på nätet, en glasskål...och slabbiga T-shirts för några tior.
Peter "Foppa" Forsbergs sladdriga kalsonger går säkert loss på tusenlappar.
Det är allt tur att Jussi Björlings enorma röst finns kvar. Bevarad.
Grattis Jussi! Även om det bråkas om tid födelsedag.
I dag firas du, men även den 5 februari lär du vara född. Har man Guld i strupen ska man ha två födelsedagar, så det så.

Inga kommentarer: