torsdag 10 februari 2011

För 40 år sedan intervjuade jag Lill-Babs. I dag vänder jag blad: ICA-MAXI kommer till Lomma!?

Åren går, men Lill-Babs består. Det har genom åren alltid varit väldigt kul att träffa henne. Hela svenska folkets Lill-Babs är nämligen så lång i från en diva någon kan komma.
Första gången var 1971. Lill-Babs bjöd mig, ett orutinerat journalistyngel, på kaffe med dopp. Efter det har vi sammanstrålat många gånger. Fast mer om vårt kuttrasju en annan gång.
Orsaken till att jag berättar om bekantskapen är Magnus Skiöld, VD för fastighetsbolaget Midroc. Han ringde mig i morse. Magnus är 48 år och gick alltså i småskolan när jag blev bjuden på kaffe av Lill-Babs.
Den forcerade rösten i luren avslöjade honom som en effektiv chef. Kanske också lite orolig över att behöva prata med Lommas Watergate-avslöjare.
-Dämpa, tänkte jag och så öppnade jag med att berätta om mötet med Lill-Babs 1971. Magnus hektiska liv tvärnitade. Frukosten höll på komma upp.
-He-He. Det var som...,
Ja, vad ska en människa säga? Det är minsann inte var dag som Magnus pratar med någon som känner Lill-Babs.

Nej, Magnus egentliga ärende var den kommande livsmedelsjätten som är på väg att etablera sig i Lomma. Alla är minsann inte lika öppna som Lill-Babs alltid varit. Magnus sluter sig som en mussla:
-Jag kan varken bekräfta eller dementera. När vi undertecknat avtalet, så är det sedan upp till den som ska driva rörelsen att gå ut med det offentligt. Jag skulle tro att det tar cirka en månad, säger Magnus Skiöld.
Snabbt kommer vi fram till att det rör sig om någon av de fem aktörerna som jag lagt in i en tankebubbla.

Själv kan jag då dra slutsatsen, att den enda som har de ekonomiska musklerna är ICA.
Livsmedelsjätten är särklass störst med 46 procent av marknaden i Sverige.
Vad säger då dagens affärsidkare i Lomma om en matjätte med 2500 kvm yta?
Här några anonyma röster.
-Tror vi inte på. Vem orkar betala den hyran?
-Jag får i så fall lägga ner.
-Lomma behöver en fullservicebutik. Jag får trolla med knäna för att bemöta den konkurrensen.
Magnus, varför inte låta Lill-Babs inviga härligheten 2013? Krutgumman är då futtiga 75 år.
Och du som läst ända hit, orkade förmodligen med text resan tack vare öppningen med Lill-Babs.
Fiffigt va?


Fast ett gångbart stalltips är:
ICA-KVANTUM.
Så nu vet ni det.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Calle!
Världen är liten; jag råkar känna Magnus Skiöld - det var Midroc som byggde det hus som Hemmets Journal nu tronar i. Magnus var en litet mindre chef då, men trevlig och bra att ha att göra med.
Till ärendet - jag föreslår en liten tippningstävlan om vilken matjätte det gäller - själv håller jag en slant på Coop.
mvh Peter A

Anonym sa...

Var det den artikeln i tidningen Se som du gjorde med Lill-Babs? Jag minns den (fast mesta bilderna).

Och du hade rätt. Ditt lilla knep fick mig att läsa hela din blogg.