lördag 26 februari 2011

Astmamedicinen blev till norskt skidGULL!

Dimman eller tåken på norska var gigantisk under damernas skiathlonlopp vid skid-VM i Holmenkollen. Svenskorna körde på mjuk burkvalla. Norskan Marit Bjorgen som vann i stor stil körde på Symbicort. Det är en tämligen ny supermedicin mot astma.
I Fass står det:
”Formoterolfumaratdihydrat tillhör en grupp läkemedel som kallas ”långverkande beta-agonister” eller ”luftrörsvidgare”. Det verkar genom att få musklerna i dina luftvägar att slappna av, vilket hjälper dig att andas lättare.”
Nu hör det till saken att Marit har 20 procentig lungfunktionnedsättning. Astma. Då får man OK att ta den dopingklassade medicinen.
I symbicort har man packat in väldigt mycket av den övriga astmamediciner som finns på marknaden. Det är det som gör den så effektiv.
I dimman blev medicinen till guld för Marit Bjorgen.

För min egen del kan jag inte förstå att man kan köra stenhårda skidlopp med astma. Allra minst med dimma/kyla i kombination. Borde vara rena döden.
Jag har själv astma. Fast symbicort kan jag inte ta. Biverkningar. Superläbbiga krypningar i armarna, skakningar m m. Det är en ”hård” astmamedicin. För övrigt kan jag inte ens köra skidor, så det så.
Nu något helt annat.
På söndag spelar ”Gubbarna” i Bawlers Inc på Kulturhuset i Halmstad. Det är härligt.
Jag har precis läst ut rockarna Keith Richards och Eric Claptons memoarer. De skriver om rock livet som en enda lång knark-och supresa. Fast symbicort hade de skrattat åt.
Det är skillnad på doping och doping.

Legendrockarna Bawlers Inc i Halmstad går på knaperstekt fläsk. Lennart som lirar bas är nämligen en fena vid spisen.
-Fläsk är väl inte dopingklassat, frågar Lennart mig.
-Jag ska kolla med OS-generalen Jacques Rogge, svarar jag.
Säker kan ingen vara.
Nej, nu andas vi ut, eller hur Marit Bjorgen?

Inga kommentarer: