fredag 10 december 2010

Mystiken tätnar: Brännskadad pjäs av svensk kulturgigant funnen i plastpåsen.


Det ser ut som en tanke. Samma dag som Mario Vargas Llosa får Nobelpriset i litteratur, droppar en svensk litterär gigant rak ner i mitt knä. Det är pjäsen ”LAX, LAX LEREAK” skriven av Alf Henrikson (1905-1995). Brännskadad, pjäsen alltså. Svartbränd i ryggen.
Alf Henrikson, en favorit. Få svenska författare har varit så spränglärda. Jag citerar Alf Henrikson Sällskapet:

”Utöver all vers har Alf Henrikson producerat ett par hyllmeter prosa i främst historiska ämnen. Dessutom finns egna pjäser och texter till musik, från visor och schlager till operalibretton.
Där finns översättningar av franska och anglosaxiska visor, kinesisk lyrik, dramatik, opera. Bidragen till jubileumsskrifter, vänböcker, tidskrifter och årsböcker är många, många. Eftertryck i antologier och skolböcker är nästan oöverblickbart talrika, och nya tillkommer varje år.”

Till min förvåning visar det sig vara en pjäs från 1948 som handlar om grundande av Stockholm. Hur har denna kulturskatt hamnat i en simpel plastpåse från Hemköp? Tillsammans med revycharmören Inge Janséns sex dagböcker som jag tidigare skrivit om?
Dessutom kan det rent utav vara ett pjäsoriginal. Det finns en anteckning i kanten på sidan 28. Det kan vara Alf själv som skrivit med en blyertspenna Ave corli (osäket), vilket kan betyda romersk salut.
Ja, du milde tid. Inge Janséns plastpåse är på väg utvecklas till en spännande deckargåta.
Vet du något om Inge Jansén?
Hör då av dig till mig:
callerockback@rocketmail.com
FOTNOT: För övrigt anser jag att Alf Henrikson borde få Nobelpriset i litteratur. Postumt.

Inga kommentarer: