lördag 18 december 2010

Mitt i värsta julruschen fick Sverige två nya hjältar.

Trots nervöst slarv gick det vägen. Våra svenska damer slog Rumänien i EM-handbollens semifinalmatch med 25-23. Därmed är Sverige mitt i julruschen klara för final på söndag kl. 16.40 i TV4. Det skrivs alltså idrottshistoria.
Det finns två svenska tjejer som fastnade på min näthinna:
Linnea Torstenson, som har en kanon i högerbössan. Hon är inte bara en mästerlig skytt, utan behärskar handbollens hela mystiska register. Världsklass.
Cecilia Grubbström. Den svenska målvakten. Av någon anledning så älskar jag inte bara hennes efternamn utan hela henne. I matchen mot Rumänien stod hon för en radda avgörande räddningar. Inte nog med det. Fröken Grubbström gjorde också en äkta "Thord Flodqvist". Han var målvakt i Tre Kronor som blev världsmästare i Moskva 1957.
I den avgörande matchen mot Sovjet vid ställningen 2-4 nickade (!) han t o m bort en puck som annars gått i mål. Matchen slutade 4-4 och Sverige blev världsmästare. Jag var tio år och lyssnade på ångradion. Stort.
Nu gjorde Grubbström om Thords bravad. Hon räddade en rackarrökare som tog straxt under hennes vänstra öga. Precis som Flodqvist gick hon ner för räkning, men resta sig som Flodan före tio-och vann. Det såg nästan ut som om Cecilia räddade bollen med en blinkning (!). Jag såg det. Jag hann inte blinka. På min TV. Stort.
Nu ska jag lägga in lite julsill.

Inga kommentarer: