tisdag 17 mars 2015

Världsomseglingen med Google Earth rullar på med Street View

Sedan då? 
Rakt fram kommer man till tullstationen mellan USA/Kanada. 
Bron som sammanbinder länderna heter Rainbow Bridge. 
Fram till 1941 hette bron, Honymoon Bridge. 
En väldig ismassa krossade kärleksbron. 
Ny bro. 
Nytt namn. 
Några hundra meter till vänster på den kanadensiska sidan ligger nämligen Niagarafallen. 
Det var och är poppis att gifta sig där.
I jakten med hjälp av Google Earth i mitt letande efter den där märkliga frukoststället som jag och min familj hamnade på, får jag nu ta hjälp av Googles Street View. 
Jag känner nämligen igen mig, men måste vrida bilden in på Niagara Street. 
Jag lägger in en liten vriden bild allra överst som ren illustration.
Såja. Nu börjar det likna något. 
Jag är helt klart på rätt väg. 
Jag minns inte det där stora bruna huset som är hotellkedjan Days Inn. Däremot ringer en klocka något alldeles våldsamt. 
Jag stirrar som förhäxad på den något skrangliga byggnaden rakt fram. 
Tack vara förnämliga Street View tror jag mig stå vid målet för min världsomsegling med Google Earth. 
Det är inget snack om saken. 
Då upptäcker jag något väldigt fel. Det är en indisk restaurang. 
Punjabi Hut! Med Lamb Palak (lam i spenat) på menyn.
Är jag trots allt helt fel ute? 
Jag får kalla in reservstyrkan. Min familj. 
Bilder mailas över till sönerna som också har ett bestående minne av den där där söndagsmorgonen på en galen Coffee Shop vid den amerikanska gränsen till Kanada.
Det var absolut ingen indisk restaurang.
Några hundra meter bort dånar Niagarafallet, världens mest berömda vattenfall. 
Varje år är det alltid någon tokfrans som försöker ta sig ner för fallet i alla möjliga omöjliga tunnor, rör m m. 
Lyckas man. Dör man.
Men så var det, det där med Punjabi Hut?!
Fortsättning följer.

Inga kommentarer: