fredag 22 februari 2013

Fröken Groda i Lomma hittad. Vilar ut på SPA!

Det var då för väl. Sällan har väl så många oroat sig för en staty som verkat gått upp i rök. I alla fall i grus. 
Men, kära vänner, efter all byggdamm, får fröken Groda på bilden skön massage. Det är hon värd. 
Hela den här historien började med en bild från Peter A. Fröken Groda låg slängd på en grushög. Jag skrev. Hela Lomma larmade. 
Nästa dag kom Peter A med bilder på en grävmaskin som tycktes skopa upp fröken Groda till evig vila. Nu var måttet rågat. 
Ilska och sorg. Inte minst på Facebook.

Eftersom jag befinner mig i ett eländigt tillstånd, kopplade jag inte in Leif GW Persson utan kulturföreningens ordförande, Jöran J Lindkvist.  En avsevärt mjukare och trevligare person.
Jag gav honom i uppdrag att gräva fram sanningen. Fakta på bordet. 
Jöran gick i gång som gjort Janne Josefsson grön av avund. Till slut kom han med följande rapport: 
”Kvinnan är varligt omhändertagen av entreprenören, dock inte som man kanske skulle kunna ana för ”uppseendeväckande beteende”, utan uteslutande för att få en översyn på såväl framdel som bakdel.  Sedan kommer hon att få en än mer framskjuten placering i nordvästra hörnet av torget (mot Lomma hembageri) på en välvd upphöjd och vattenbegjuten yta”.
Lysande jobbat, Jöran.
Vår älskade Fröken Groda befinner sig alltså på ett SPA för statyer. Där ska hon putsas fin inför framtiden. Allt för att behaga oss alla. Bättre slut än så kunde det inte bli. 
Tack för mig. Och tack Peter A som startade det hela. 
Hoppas ni haft lika kul som jag under resans gång. Det är alltid härligt att vrida till en tradig verklighet. 
Humor, Gott Folk, humor.
Nu måste jag vila en stump.

Inga kommentarer: