onsdag 24 oktober 2012

Damernas i amerikanska presidentvalet: Michelle Obama krossar Ann Romney!

Det amerikans presidentvalet spås bli en jämn holmgång. Det kan t o m komma avgöras på målfoto. I så fall vinner demokraten Barack Obama. Orsaken heter Michelle, Amerikas First Lady sedan valsegern 2008. När jag har läst på, framgår det med all tydlighet, att Baracks hustru är populärare i USA, än presidenten själv. Anna Romney då, gift med presidentutmanaren, republikanen Mitt Romney, undrar du förstås. Nej, hon är i jämförelse med Obamas hustru, så gott som osynlig. Michelle Obama har ett handfast grepp om det amerikanska folket. Hon är oerhört populär. Vacker och begåvad. Dessutom 15 år yngre än Ann Romney som är född 1949. Inte alls oviktigt. Faktiskt.
Jag far in på Facebook och kollar in deras hemsidor. Titta på bilderna här ovanför. Det är de s k banners, alltså som möter besökaren längst upp på sidan. Jag har fått lägga in en pil, så att ni kan hitta Ann Romney på bilden till höger. För inte tala om gilla-markeringarna. Michelle Obama har 8 613 517 gilla-markeringar och 1 313 668 pratar om detta. Ann Romney i sin tur har 394 051 gilla markeringar och 187 518 pratar om detta. Du milde tid, spel mot öppet mål.
Michelle Obamas popularitet är alltså enorm, jämförelsevis med Ann Romney. Fast då får man ta med i beräkningen, att dessa hemsidor ingår i den officiella kampanjorganisationen i det amerikanska presidentvalet. Vilken presidentfru genom tiderna som är min favorit? Hillery Clinton. Det är den vassaste kniven någonsin i Vita Husets låda. Med viss konkurreras från Eleanor Roosevelt . Gammal kärlek rostar aldrig. Så sant som det är sagt. Puss på dig, Hillery.
Så tänder vi ett ljus. Skådespelerskan, Anita Björk, har gått till de sälla jaktmarkerna. Hon blev 89 år gammal. Första gången vi träffades var 1957. Jag var barn och fick hennes autograf. 1976 bjöd jag Anita Björk på grillat. Fast det är en helt annan historia. Vila i frid, Anita.

Inga kommentarer: