torsdag 1 mars 2012

Mordet i Lomma kommun: Polisspärrar i jakten efter mördaren!

Vid de båda infarterna till Borgeby samhälle hade polisen i dag upprättat vägspärrar. Alla bilar som körde in i byn stoppades. Även så jag.
En vänlig polisman kollade både mitt körkort och presslegitimationen.
-Något speciellt ärende, frågade han.
-Nej, jag är en grånande trött murvel som enbart är nyfiken, svarade jag.
-Du har kolleger där borta, fortsatte han och pekade ut Sydsvenskans reporterteam. Tyvärr har jag inget nytt att berätta för dig.
Jakten på en mördare pågår alltså för fullt. Den mördade mannen i 30-årsåldern, hörde hemma i byn. Han blev skjuten till döds.
Någon eller rent av flera personer bör alltså känna till mannens liv och leverne. I den stillsamma idyllen som byn utgör, blir också varje skott som avlossats extra tydliga. Det gör saken extra intressant. Många måst ha hört eller och sett något av värde.

Mord hör absolut inte till vardagen i Lomma. De senaste morden inträffade 1991. Detta olycksaliga år mördades två person i Lomma kommun.
Bettina Hultén, 9 år, dödades av en galning som dömdes till psykiatrisk vård.
Niklas Elmbergs, 20 år, mördades med 47, eller vad det var, knivhugg. Mördaren har aldrig gripits. Polisutredningen är ett skämt. Sorglig men sant.
Uppklaringsprocenten för mord i Lomma kommun de senaste 20 åren, är alltså 50 procent. Borde faktiskt varit 100 procent, så dåligt sköttes mordutredningen på Niklas.
Jag är rätt säker på att mördaren som sköt 30-åringen i onsdags vid lunchtid, snart är gripen. Sveriges bästa mordutredare finns numera samlade i Malmö.
Prestige kallas det för.
Ännu ett misslyckande är förbjudet.
Vet du något eller hört något kontakta polisen i Lomma. Eller maila mig: callerockback@rocketmail.com



Mordet!
Sydsvenskan HÄR!
Expressen HÄR!

Inga kommentarer: