söndag 15 mars 2009

Melodifestivalen: Vann rätt låt? Havererad enkät!


I dag diskuterar hela Sverige Melodifestivalen. Det är inget konstigt med det. Mellan 3-4 miljoner människor satt trollbundna framför TV-apparaterna. Makalöst. Radiohjälpen fick in över 1,7 miljoner förvånade svenska kronor. Enastående. I vanlig ordning dominerar den eviga frågan:
Vann rätt låt?
För att visa att BLOGGEN hänger med i tongångarna, beslöt jag mig för att göra en enkät.
I morse hamnade jag framför kassörskan i en av byns butiker. Vem minns inte när Shirley Clamp i går i ett inslag, skoj sjöng som snabbköpskassörska.
Därför tyckte jag att jag befann mig på säker mark och fyrade av evighetsfrågan.
-Vann rätt låt?
Snabbköpskassörskan, en ung dom i popp-i-lopp-åldern, tvärnitade mitt i bullräknandet och tittade yrvaket på mig.
-Va?
-He, he...jo, vann rätt låt, frågade jag igen.
-Vadå?
Kassörskan såg ut som ett nyligen landat UFO. Jag såg ut som en från NASA som inte visste vad som är sant eller inte sant.
-Ja, jo, Melodifestivalen...
-Melodifestivalen?
-Ja, he, he, i går i TV?
-???
Tystnad, en tystnad som t o m kunnat fått mjölken att surna. Nu var det endast den unga popp-i-lopp-kassörskan som surnade.
-JAG SER INTE PÅ SÅNT!
Min enkätundersökning tvärdog. Shirley Clamp var en mycket roligare snabbköpskassörska. Jag tappade lusten och lommade hem med mina bullar. Tänk att det finns livs levande människor som inte hört Malena Ernman braka loss i La Voix?
Den unga damen i fråga måste haft fel på hörseln, för samtidigt fylldes hela butiken upp med Ernmans sång.
För att få balans i tillvaron ringde jag till BG som sällan tittar på sådant jag tittar på i TV. BG och hans hustru Eva sköter nämligen om kulturen för mig och Lilla Frun.
-Jodå, rätt låt vann, gastade de i kör.
Det var som tusan.
Det måste ha varit ett allvarligt fel på kassaapparaten.

1 kommentar:

björn sa...

Ja, rätt låt vann!
Rösten kanske - men framförallt har Malena Ernman utstråling!
-björn