torsdag 17 juli 2008

Norge släpper bäst väder

Här får du ett gångbart tips. Norska Yr:s hemsida har bästa väderinformationen. Svenska SMHI är överkörda. Danska DMI har bra lyn-info (åska) men får också storstryk av norrmännen.
Kolla in den lättöverskådliga grafen från Yr här ovanför. Det är prognosen för de närmaste dagarna för min hemkommun Lomma i Skåne, tämligen färsk nerladdad. Inte nog med det.
Yr bjuder också på väderutsikterna timme för timme för just din bostadsort.
Jag har de senaste dagarna kollat om Yr:s väderprognos stämmer. Det gör den i stora drag. I dag kommer tex solen att skina över Lomma men kl 16:00 kommer moln med 0,2 mm regn. Hur man kan komma fram till just 0,2 mm vet jag inte men det ska bli spännande och följa dagens väder över min hemkommun med Yr:s hjälp. Kommer det ett putteregn vid fyra-tiden i eftermiddag?
Gå du också in och kolla din ort.
Här får du adressen:
www.yr.no
Lycka till!
PS. De 0,2 mm regn kom mycket riktigt, men putteregnet kom några timmar för tidigt.DS

1 kommentar:

Anonym sa...

Har nu provat denna norska väderweb. Har hitills stämt förbluffande bra. Jättefint och överskådligt med kurvan timme för timme. En annan fördel gentemot svenska SMHI är att den norska är mycket snabbare i uppstarten. Skall kolla vidare. Blir nog min väderweb i fortsättningen.