fredag 1 april 2016

Walt Disney Company knyter upp Lommaförfattare

Det här är, Johan Rockbäck. 
Han har som bekant skrivit barnböckerna om Magister Tutnäsa, samt den senast, Flax & Rekordfarfar. IDUS Förlag har gett ut de populära böckerna. 
Häromdagen fick Johan ett telefonsamtal som vände upp och ner på tillvaron. Ni vet när allting börjar gå lite hit och dit. 
”En trevlig kvinna från Disneykoncernen i Burbank, Kalifornien, meddelade mig att de var intresserade av köpa rättigheterna för mina böcker,” berättar Johan förvånat. 
Och fortsätter: 
”Disneykvinnan ville att jag, så fort som möjligt flyger över till Los Angeles, för ett första sonderingsmöte med dem.” 
Efter det samtalet har Johan fått något av en Lidnersk knäpp. (texten fortsätter efter bilden)
Nu är det i och för sig inte så konstigt om Disney är sugen på en svensk författare. 
Det var den svenske illustratören, Gustaf Tenggren (1896-1970), som hittade på ”Snövit och de sju dvärgarna”. 
Det blev som det blev. En megahit och räddade faktiskt Walt Disney från konkurs. 
Disneys kontakt med Johan betyder också, att de som illustrerat böckerna om Magister Tutnäsa och Flax & Rekordfarfar, kan få ett rejält lyft i tillvaron. Grädde på moset, skulle man kunna säga. 
”Först trodde jag det var ett skämt. Nu har de mailat över massor med material. Ja, även flygbiljetterna ligger och väntar på mig. Det är bara inte klokt det här. Jag tror jag drömmer,” slutar Johan Rockbäck och ser galet glad ut. 
Musse Pigg och Kalle Anka ska få sig en match.

Inga kommentarer: