tisdag 10 mars 2015

Polarpriset till döv slagverkare

Det var allt tur att vännen och Lommabon Peter fanns till hands i dag. Han tog mig i örat på grund av min tondövhet, om man säger som så. Jag skrev i morse på Facebook, att Polarpriset inte var min cup off tea. 
Pristagarna hade precis offentliggjorts, Emmylou Harris och Evelyn Glennie. 
Brandkårsutryckningen av Peter. 
”Jag gläder mig åt Evelyn Glennies pris. Missa inte hennes TED-föreläsning. underhållande och lärorikt!”
Jag gjorde så. 
Blev nästan stum över Evelyn Glennies konstart. Hon är världens främsta slagverkare och helt DÖV, bara en sådan sak. 
Tack Peter, för att du drog om mitt öra, så jag vaknade upp. 
Emmylou Harris kände jag till. Nu känner jag också till Evelyn Glennie. 
Ja, hon har blivit något av min idol, om nu gamla stela gubbar kan ha några idoler. Värt Polarpriset flera gånger om är Evelyn också. 
Skäms på dig Calle Rockbäck. Så obildad du är. 
Förskräckligt.
Lyssna och se Evelyn Glennie här nedanför. Det är mer än värt sin halvtimme.
   
Länken, så får du också med den svenska översättningen. Klicka HÄR!

Inga kommentarer: