onsdag 4 februari 2015

Bloggen avslöjar! Det blir Lommakrogen Oliveras nya namn

I bland kan man få nyheter på de mest märkliga vis. Är det inte så att man kan sitta på sin kammare och trolla fram godbitarna, så ger man sig ut i den stora vida världen. 
När inte min hälsa ännu inte riktigt är på plats, körde hustrun mig till den sålda krogen Oliveras i Lomma hamn. 
De nya ägarna som köpte krogen rumstrerar om där just nu. Papp för fönstren. 
Innanför dörren stod en kvinna och talade i sin mobil.
TUT-TUT, och så kom den leende kvinnan ut. 
Jag satt där jag satt i bilen. Tvingad till denna oartighet.
Vi presenterade oss. 
”Oj, det är du som är bloggaren. Dig har jag hört talas om”, sa Carina Offerlind som hon heter och ska driva krogen tillsammans med sin italienske man. 
PANG! 
Så kom nyheten alla Lommabor gått och väntat på. 
”Vi döper om krogen till Azzurro, medelhavsblått. En italiensk krog med en moderat prislista. Fast inga pizzor”, berättar Carina, väl medveten om att det var Oliveras svindyra maträtter som knäckte, inte bara Lommaborna utan krogen som sådan.
Det nya ägarparet vet vad det handlar om. De driver sedan 33 år tillbaka populära Piccolo Mondo vid Lilla Torg i Malmö. 
Det gör inte saker och ting sämre, att Carina är uppvuxen med sin morfar vid Idrottsplatsen i Lomma.  Jodå, hon kan Lommaborna.
”Vi öppnar den 13 februari. Dagen före Alla Hjärtans Dag. Välkomna då”, slutar Carina och lägger upp ett förtjusande varmt italiensk leende mitt i den råkalla skånska vintern. 
Lycka till, säger jag.
Trevligt att träffas.
Tack för nyheten. Svårare än så, behöver det alltså inte vara i bland. 
FOTNOT. Namnet Azzurros medelhavsblåa färg samt stilsorten i pratbubblan är min illustration.
Carina har hört av sig. Hon vill förtydliga sig. Det går hur bra som helst: 
"Hej Calle. Jag var inne på din blogg och läste att du hade skrivit om oss. Och därför vill jag meddela att viss information du har skrivit har inte blivit helt rätt. Vi öppnar inte upp den 13/2. Just nu har vi inget datum för öppning, men vi hoppas att det kommer att ske slutet av februari. Vi återkommer med datum när vi vet till er. Sen var det, att Azzurro ska jag inte driva med min man utan med min son. Och att det är ingen krog utan en restaurang vi ska driva. Och du skrev att jag var uppväxt hos min morfar, jag är uppväxt med mina morföräldrar. Annars tack för en trevlig pratstund mitt i vår röra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är tur att du finns Calle. Jag surfade runt i går och körde förbi i morse för att se om det hänt något. Min vana trogen så går jag in och kikar på din blogg och naturligtvis har du rett ut alla frågetecken!
Tack!
Du är mer på än Lomma.se!

Unknown sa...

Ciao carina da massimo castiglione pescaia. .se vuoi ho dei bei tartufi.....