lördag 9 april 2011

BILDEXTRA: Svarta Malins äventyr i Lomma!


Svarta Malin vände upp och ner på herrskapet Aspe. Hustrun Hille är på väg in bakom den uppspända filten. Någon måste hålla den på plats. Maken Peter laddar kameran. Det är bilddokumentation på gång hemma hos Aspes i Lomma:
The adventure of Black Malin in full swing !


Men annars började äventyret förra året. Det var skräcktider. Halloween. Vi var på Malmö Museum. I medeltidsutställningen en monter med en dödskalle. Barnbarnet Gabriel och jag stod tysta och begrundade detta dystra öde. ”Skalle med huggmärken. Lomma”. Det var allt. Min nyfikenhet väcktes.
Ja, resten känner ni säkert till vid det här laget. Det blev till en sanslös resa för den 2500 år gamla människokraniet. Arkeologisk journalistik. Otaliga inlägg här på bloggen.

Fantastiskt nog fick jag låna hem skallen till Lomma. Det var 1959 som fyndet gjordes. Efter 52 år återvände Svarta Malin hem i triumf. Malmö Museums, Samuel Thelin och Chatarina Ödman, tvekade aldrig. Generösa medmänniskor.
Hemma hos mig har Svarta Malin bott i vårat gästrum. Först ut och hälsa på var Lommas kommunhövding, Anders Berngarn. Sedan visades hon upp för de talrika medlemmarna i Lomma Museiförening. Jag förde låda. Många såg skeptiska ut. Trodde väl att jag var en dålig variant av en ståuppare.

Det mest osannolika mötet blev med osteologen, professor e m Elisabeth Iregren på arkeologen i Lund. Det var en fantastisk upplevelse och få se med vilken skärpa Elisabeth Iregren skärskådade Svarta Malin. Bit för bit plockades kraniets hemligheter fram i dagsljuset. Rena ram rama Science-fiction filmen.
Inlägget från mötet hittar du HÄR!

Men hur gick det nu för paret Aspe? Blev det några bilder? Visst blev det bilder på Svarta Malin. Om jag inte är fel underrättad är Svarta Malin på väg in i Lommas bridgeklubb. Vem hade kunnat tro på den utvecklingen.
Nu återstår det bara att göra en kol-14 undersökning av kraniet. Först då vet vi exakt hur gammal Svarta Malin är.
Frågan är vem som kan hosta upp de 3000 kronor som det kostar?
Lomma Museiförening borde brinna av iver. Trist nog verkar man inte göra det.
Ingen har hört av sig.
Märkligt.

Inga kommentarer: