onsdag 4 augusti 2010

Rapport från ÅRETS SOMMARFEST i Lomma: glada i hatten som tomtegubbar.


Vilken dag!
Det började med loja elefanter på Cirkus Maximum, fortsatte med årets första jultomtar på varuhuset Jula och...brak i busken tillsammans med sportlegendaren och skolfuxen Sten Fristedt.
Du milde tid.
Bakom busken döljer sig dagens överraskning. Här sitter ett helt gäng legendariska sportjournalister av den gamla skolan, kända ledare, Sveriges första internationella tennisdomare, mfl. Och så då Egon: Lommas sista stins.
Det, mitt herrskap, går inte av för hackor.


Det blev ett kärt återseende. Historierna haglade. Skratten otaliga. Groggar som på den gamla goda tiden. Maffiga och många. Alltså precis som det ska vara när stabila pågar träffas som varit med i livet och både sett och hört det mesta. Detta var sommarfesternas sommarfest i Lomma.
På den översta bilden från vänster. Ulf R Johansson, berömd journalist på Kvällsposten, både som sportkrönikör och kulturchef, numera pensionerad. Tennisdomaren Ingvar Emmertz som passade på och fylla 85 år och vid hans sida drickande godis altermeister själv, Sten Fristedt. Idésprutan, mannen bakom vintersportsuccén Kul i Tre, Ringsjön Runt med flera underbara upptåg.
På den undre bilden står den legendariska sportchefen på Arbetet, Roger Gottfridsson och drar en historia. Det finns få journalister i landet som kan visa upp så många stämplar i passet som Roger, dessutom är han ett livs levande lexikon.
Vid Rogers sida sitter tennisoraklet Bengt Bergelin från Bjärred. Han var också under många år en känd sportjournalist på Arbetet, tidningen som gick till de sälla jaktmarkerna. Bengt är också den drivande kraften i Lomma-Bjärreds tennisklubb.
-Calle, du måste skriva om Lommas sista stins på bloggen, tjoade Bengt till mig.
Jag lovar Bengt.
Egon Jeppsson kommer en vacker dag, att tuffa in på bloggen.
Sten Fristedt och jag blev så glada att träffas. Kramarna storslagna att stolen knäcktes och vi rasade in i busken. Fallet slutade lyckligt. Trots att vi är skruttiga båda två.
-Det var fantastiskt att träffas, skrockade Sten och så pratade vi gemensamma minnen, bl a om Patrik Ekwall, ni vet stjärnan på TV4-sporten.
Vi använde honom en gång i tiden som redigerare i ett projekt, nog sagt om det. För så är det. Väldigt mycket av alla härliga historier som korsade luften, går inte att återge. Banne mig om jag inte får censurera ett och annat.
Hur som helst fick jag en tidig julklapp när jag helt överraskande cyklade rakt in i detta glada härliga gäng.
Gubbar!
Ni är som tomtegubbarna.
Glada i hatten.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
Jag skickade länken till de av mina HJ-kollegor som varit på Arbetet. De blev glada att se sina gamla kollegor vid så god vigör!
Hälsningar
Peter, granne