söndag 27 juni 2010

Soppa på löv! Boken om Nordkorea som öppnar dina ögon


Det ni ser på satellitbilden är ett av de 14 koncentrationsläger som avslöjats i Nordkorea: Camp 22.
Nätet är fyllt med bilder från det hermetiskt slutna landet. Jag fann lite unikt godis.
Jag har nämligen ägnat midsommaren åt att tugga i mig en dörröppnare till det stängda landet Nordkorea. Det är boken ”Bilder från Nordkorea” av Villy Bergström & Benjamin Katzeff Silberstein, nyligen utgiven av Atlas förlag.
Givetvis har även jag sänkt en och annan sillrumpa, nersköljd med en och annan god snaps. Boken har rört om mitt sinne, medan sillen och supen förgyllt mitt smakminne.
I dagarna har dessutom Nordkorea varit på tapeten av två orsaker: dels fotbollslaget som blev utslagna från VM i Sydafrika, dels att det i går trumpetades ut om en ny diktator som ska vara på gång till hösten.
Kim II Sung, kallad ”Den Store Ledaren”, dör 1994. Han är lika förbannat president för all framtid. Även som stendöd. Sonen Kim Jung II, kallad ”Den Käre Ledaren”, tar över. Drabbas av stroke. Borta med vinden. Till hösten kommer hans son, Kim Jung Un, kallad ”Den Begåvade Ledaren”, att ta över.
Ni börjar säkert förstå, att boken är en makalöst intressant läsning.

Under 1990-talet svalt ca en miljon människor ihjäl i Nordkorea. När nudlarna började ta slut, fick man blanda upp nudlarna med småsten. Maskrosor och malört blev till slut basmat i många städer. Soppa kokades på löv. Om det nu fanns några löv kvar efter alla soppkok.
Och där sitter jag och fläskar in både sill och nypotatis. Barkbröd åt våra förfäder för 160 år sedan, men soppa på löv, har jag aldrig tidigare hört talats om.
Jag undrar hur det går för fotbollspelarna och ledarna när de nu efter VM-fiaskot återvänt till arbetarnas paradis, Nordkorea?
Koncentrationslägren fungerar omåttligt ruggigt. Man låser nämligen in hela släkten.
Fy fan, säger jag.
Läs boken.
Ship to Gaza?
När får vi Ship to North Korea, som vännen Leif Georg uttrycker saken.

Inga kommentarer: