tisdag 29 augusti 2017

Lommadrama: Här kläms jag fast i bankomaten

Roligare i livet, än klämmas fast i en bankomat, kan man ha. Det blev mitt öde, när jag testade Lommas senaste bankomat. 
Mitt test gick ut på kolla upp hur handikappvänlig den inbyggda bankomaten vid Centrumgatan är. 
Tillgängligheten ska vara till för alla. 
Allt fler äldre- och handikappade personer skaffar sig elrullstolar, peromobil samt el-skotrar (samma sak). 
Fantastiska uppfinningar som berikar våra liv på ett fantastiskt vis. Vi blir plötsligt rörliga personer. Kan ta del av livet utanför hemmets stängda dörr. 
Däremot gick det mesta snett när jag testade den aktuella bankomaten i Lomma. För övrigt också en alldeles utomordentlig rånfälla. (texten fortsätter efter bilden)
Jag möttes genast av ett oöverstigligt problem: ta dig in i bankomaten. 
Har du ingen medhjälpare kommer du inte åt den automatiska dörröppnaren. 
Du står där med lång näsa. 
Jag hade tack och lov hustrun med mig. Hon tryckte på knappen in till det heliga. Dörren öppnade sig. (texten fortsätter efter bilden)
Efter visst krångel lyckades jag ta mig in. Det var alls inte lätt. Där inne med själva automaten var det trång om saligheten. 
Visserligen kom jag åt uttagsautomaten med viss möda. Sedan skulle jag också ta mig ut. Det var då de riktiga problemen tornade upp sig. 
Vända gick inte för sig. 
Så jag backad till dörren till utgången. Alltså samma trånga passage jag lyckades snirkla mig in i. 
Backa ut var ingen bra idé alls. 
Efter sju sorger och elva bedrövelser lyckades jag mot alla odds trots det vända min el-skoter. Ett smärre cirkusnummer. 
Fast än var det inte slut på fasan. 
Hustrun tryckte på knappen så dörren ut till gatan öppnade sig. Frisk luft strömmade in. När jag var halvvägs ute, gick dörren plötsligt igen. 
Inte med en smäll. 
Sakta men säkert klämdes jag och skotern mot den andra dörrkarmen. 
Jag satt fast. 
Se bild här nedanför när jag försöker stoppa den obevekliga dörren. 
Hustrun fick rycka in. 
Efter vild dramatik lyckades jag till slut komma ut. Hela ekipaget. Jag var omskakad. Förfärligt. 
Det var en mardrömsupplevelse mitt på ljusa dagen. 
Jag hade överlevt Lommas värsta rånfälla. 
Det finns ett missbrukat ord för det här. 
Skandal! 
Sällan har väl det ordet passat bättre in.
Så här får det inte gå till. 
Har vi inget handikappråd i kommunen som ska värna säkerheten för oss handikappade? Jag bara ställer frågan. 
Sover ni? 
FOTNOT. Kommunala funktionshindersrådet, heter det nu för tiden, påpekar Gunilla Lundström. 

Inga kommentarer: