tisdag 28 februari 2017

Carl Bildts släktträd i blåsväder

Det råder stormbyar i Carl Bildts släktträd. Plötsligt dyker det upp en ”svensk” säkerhetsrådgivare i Fox News. 
Det ställer genast till med två problem med det: dels vad en svensk säkerhetsrådgivare på toppnivå har i TV-Fox att göra, dels kallar han sig för Nils Bildt. 
Det första visar sig inte stämma. 
Det andra om släktskap med Carl Bildt. 
”Nej, har ingen aning om vem människan är,” säger Carl Bildt, något förvånat. 
Första gången jag såg namnet Nils, trodde jag i ett ömt ögonblick det var Carl Bildts son. Det var det inte. 
Denna Nils hade tidigare hetat Tolling, sas det i alla fall. Varit i Japan och jobbat med säkerhetsfrågor, heller hur det nu var. 
I natt gick Fox News och faktiskt rättade sig själv. 
Ja, ni förstår. 
Röran är total. 
En sak kan ni emellertid vara säkra på. 
Jag är faktiskt släkt med Carl Bildt. 
Hans mamma och min pappa var kusiner. Bevis finns hos min kusin i Halmstad. Jag har fått det bekräftat. 
Jag väntar fortfarande på att hon ska skicka mig beviset. Det skulle kanske stabiliserat Carl Bildts släktträd som svajar i vinden. 
FOTNOT. Det är jag som lagt in Carl Bildt i TV-rutan, tillsammans med den mystiske Nils Bildt.

Inga kommentarer: