fredag 8 augusti 2008

Järnvägstation på kinesiska


Tillhör du dom som klagar över att svenska tågtidtabeller är krångliga att förstå sig på? Då hade du fått hjärtsnörp av den kinesiska varianten. Kan man inte kinesiska är det kört. Frågar du den vänligt leende konduktören som är klädd som en stilig cirkusdirektör om hjälp är det lätt att du spårar ur. Absolut ingen talar nämligen något annat än kinesiska. Det gör förmodligen inte du. Du är rökt.
En kinesisk tågstation är en upplevelse. Inte bara de obegripliga tågtiderna som fladdrar förbi utan detta hav med människor som väller fram ur alla möjliga vinklar och vrår. Miljoner kineser verkar ständigt vara på marsch.
Disciplinen är emellertid god. Inget gap och skrik utan i Kina råder det en vänlig trängsel. Floden av människor flyter för det mesta lugnt och fint.
Vassa armbågar hör till utrustningen. Att 10 000 människor, känns det som, samtidigt ska igenom samma trånga dörrhål blir till en sport. Då sitter det fint med en resväska packad med tålamod. Jag hade med mig två sådana resväskor.
En annan gång ska jag berätta om hur det är att åka nattåg i Kina.
Till dess önskar jag en god nattsömn.





TÅGSTOPP!
Du missar väl inte min OS-BLOGG:

1 kommentar:

Anonym sa...

Det som är åt helvete är ju vår underbara grundlag som måste upprätthållas - Reinfelt har ju huvudansvaret som statsminister (fra-lagen är väl hans skapelse och pådrivskraft).
Att inte följa svensk grundlag är ju kriminellt (minst sagt en ku fråga).
Jag anser att kungen borde ta upp det å försvara konstitutionen.

Det är rent åt helvete - att grundlagen inte följs
skydda allmänheten från avlyssning
Jfr Bush och fördelar politiskt

R ska ju i fängelse